• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان نقش تعامل والد کودک و الگوی پردازش حسی در پیش بینی مشکلات درونی سازی و ‌برونی سازی کودکان
تعداد صفحات 14
نویسنده سهیلا شفیعی - هادی هاشمی رزینی - مهناز شاهقلیان
مشخصات نشریه فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 18 شماره 1 پیاپی 67
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 32-19
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  تهران  اختلالات برونی‌ سازی‌ شده  رابطه والد فرزند  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  اختلال‌های درونی‌سازی فرزندان  اختلال‌های برونی‌سازی فرزندان  مشکل درونی‌سازی‌شده  پردازش حسی  
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در تشخیص مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی‌شدۀ کودکان بود. روش: در قالب یک طرح همبستگی، 120 دانش­ آموز ابتدایی 11 و 12 ساله (67 دانش‌آموز پسر و 53 دانش‌آموز دختر)، از طریق روش نمونه ­گیری خوشه‌ای از 9 مدرسۀ مناطق 1، 9 و 18 شهر تهران انتخاب شدند. در مرحلۀ بعد، 69 کودک با مشکلات درونی‌سازی و برونی‌سازی به­ وسیلۀ سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) شناسایی شده و در تحلیل نهایی در دو گروه خالص درونی‌سازی (20 نفر) و برونی‌سازی (20 نفر) قرار گرفتند. همچنین، پرسشنامۀ تعامل والد-کودک و نیم‌رخ پردازش حسی تکمیل شد. برای تحلیل نتایج از تابع تشخیص استفاده شد. یافته‌ها: نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که جستجوی حسی، قوی‌ترین رابطه را با تابع حاضر داشت و توانست گروه برونی‌سازی را از گروه درونی­ سازی متمایز کند، اما قدرت تمایزگذاری سه متغیر دیگر (به ترتیب شامل حساسیت حسی، اجتناب حسی، و تعارض در رابطۀ والد-کودک) ضعیف‌تر بود. به‌عبارتی، جستجوی حسی، سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات برونی‌سازی، و سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات درونی­ سازی نیز به ترتیب حساسیت حسی و اجتناب حسی بود. همچنین، کودکان دارای اختلالات برونی­ سازی، تعارض بیشتری در رابطه با والد داشتند. نتیجه‌گیری: طبق نتایج این پژوهش می‌توان گفت تمرکز درمان روی الگوی پردازش حسی کودکان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی، آموزش والدین دربارۀ این‌گونه تفاوت‌های فردی، همچنین افزایش تعامل مثبت و آموزش حل تعارض به والدین در کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان مؤثر است.

کد مقاله 31945
تعداد بازدید 276

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397