عنوان
|
نقش تعامل والد کودک و الگوی پردازش حسی در پیش بینی مشکلات درونی سازی و برونی سازی کودکان |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
سهیلا شفیعی - هادی هاشمی رزینی - مهناز شاهقلیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه کودکان استثنایی (پژوهش در حیطه کودکان استثنایی سابق) - پژوهشکده کودکان استثنایی - علمی پژوهشی سال 18 شماره 1 پیاپی 67 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
32-19 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رفتار کودکان تهران اختلالات برونی سازی شده رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی اختلالهای درونیسازی فرزندان اختلالهای برونیسازی فرزندان مشکل درونیسازیشده پردازش حسی
|
چکیده
|
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین نقش تعامل والد-کودک و الگوی پردازش حسی در تشخیص مشکلات درونیسازی و برونیسازیشدۀ کودکان بود. روش: در قالب یک طرح همبستگی، 120 دانش آموز ابتدایی 11 و 12 ساله (67 دانشآموز پسر و 53 دانشآموز دختر)، از طریق روش نمونه گیری خوشهای از 9 مدرسۀ مناطق 1، 9 و 18 شهر تهران انتخاب شدند. در مرحلۀ بعد، 69 کودک با مشکلات درونیسازی و برونیسازی به وسیلۀ سیاهۀ رفتاری کودک (CBCL) شناسایی شده و در تحلیل نهایی در دو گروه خالص درونیسازی (20 نفر) و برونیسازی (20 نفر) قرار گرفتند. همچنین، پرسشنامۀ تعامل والد-کودک و نیمرخ پردازش حسی تکمیل شد. برای تحلیل نتایج از تابع تشخیص استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل تشخیصی نشان داد که جستجوی حسی، قویترین رابطه را با تابع حاضر داشت و توانست گروه برونیسازی را از گروه درونی سازی متمایز کند، اما قدرت تمایزگذاری سه متغیر دیگر (به ترتیب شامل حساسیت حسی، اجتناب حسی، و تعارض در رابطۀ والد-کودک) ضعیفتر بود. بهعبارتی، جستجوی حسی، سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات برونیسازی، و سبک غالب پردازش حسی در کودکان دارای مشکلات درونی سازی نیز به ترتیب حساسیت حسی و اجتناب حسی بود. همچنین، کودکان دارای اختلالات برونی سازی، تعارض بیشتری در رابطه با والد داشتند. نتیجهگیری: طبق نتایج این پژوهش میتوان گفت تمرکز درمان روی الگوی پردازش حسی کودکان دارای مشکلات رفتاری- هیجانی، آموزش والدین دربارۀ اینگونه تفاوتهای فردی، همچنین افزایش تعامل مثبت و آموزش حل تعارض به والدین در کاهش مشکلات رفتاری- هیجانی کودکان مؤثر است.
|