عنوان | مطالعه جامعهشناختی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانواده (بررسی مقایسهای خانوادههای شهرستانهای زنجان و خدابنده) |
تعداد صفحات | 37 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رسانههای دیداری و شنیداری – دانشگاه صدا و سیما سال 6 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1389 |
درجه علمی | ندارد |
محدوده صفحات | 93-57 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون مشارکت اجتماعی رسانه پیوند اجتماعی سرمایه خانواده سرمایه اجتماعی زنجان (شهرستان) تأثیر رسانه سرمایه اجتماعی خانواده آگاهی اجتماعی اعتماد اجتماعی مطالعه جامعهشناختی خدابنده (شهرستان) هنجارهای همدلی هنجارهای همکاری |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادهها (بررسی مقایسهای؛ شهرستانهای زنجان و خدابنده) صورت گرفته است. روش تحقیق در این پژوهش پیمایشی بوده و جامعه آماری آن تمام خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده میباشد که جمعاً شامل 99477 خانوار میباشند، که از این آمار تعداد 89928 خانوار متعلق به شهرستان زنجان و 9549 خانوار متعلق به شهرستان خدابنده میباشد. نمونهگیری در این پژوهش به روش تصادفی ساده بوده و روش تعیین حجم نمونه کوکران با حجم نمونه 350 خانوار انتخاب شده است. (175 خانواده شهرستان زنجان و 175 خانواده شهرستان خدابنده) دادهها به وسیله پرسشهای محقق ساخته در قالب طیف لیکرت طراحی شد و روایی آنها به صورت محتوای صوری، و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (882/0)، مورد بررسی و با روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، آزمون t مستقل و تحلیل عامل و رگرسیون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بدست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و روشهای آماری ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل عامل، رگرسیون و تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و میزان تأثیر تلویزیون بر سرمایه اجتماعی خانوادههای شهرستان زنجان و خدابنده سنجی (شاخصهای سرمایه اجتماعی) با متغیر مستقل (تلویزیون) دارای رابطه معنیداری بودند. |
کد مقاله | 31938 |
تعداد بازدید | 228 |
|