• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجارب مردان متأهل از خشونت خانگی علیه همسران خود: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 13
نویسنده معصومه هاشمیان - مهناز صلحی - غلامرضا گرمارودی - علی مهری - حمید جوینی - رضا شهرآبادی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 226-214
زبان فارسی
کلید واژه خشونت خانگی  خشونت خانگی علیه زنان  خشونت علیه زنان  ایران  تجربه زیسته  سبزوار (شهرستان)  خشونت شوهر  عوامل مؤثر بر خشونت خانگی  مطالعه کیفی  تجربه خشونت  خشونت خانوادگی در ایران  مردان متأهل  
چکیده مقدمه: خشونت علیه زنان، پدیده‌ای جهانی است که در حوزه‌های خصوصی و عمومی زندگی تجربه می‌شود. بررسی تجارب خشونت خانگی و تعیین علل آن در جهت شناخت، پیشگیری و کنترل این پدیده ضروری به نظر می‌رسد. پژوهش حاضر با هدف تبیین تجارب مردان متأهل از خشونت علیه همسرانشان در شهر سبزوار انجام گردید.
روش‌: در این مطالعه کیفی- توصیفی، مشارکت‌کنندگان از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و سپس به روش گلوله برفی و نظری ادامه یافت. داده‌ها به وسیله مصاحبه نیمه ساختار یافته چهره به چهره جمع‌آوری گردید. در مجموع، 20 نفر (15 مرد، 2 همسر، 1 مادر خانم و 2 مشاور) طی مدت 8 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. مصاحبه‌ها با روش تحلیل محتوای Graneheim و Lundman تجریه و تحلیل گردید. جهت حصول دقت و استحکام داده‌ها، معیارهای مقبولیت، قابلیت انتقال، قابلیت وابستگی و قابلیت اعتماد داده‌ها بررسی شد.
یافته‌ها: پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، 3 طبقه اصلی «برقراری تعامل غیر دوستانه»، «عدم ارضای نیازهای عاطفی زوجین» و «برآورده نکردن نیازهای جنسی شوهر» استخراج گردید.
نتیجه‎گیری: طراحی مداخلات در جهت برقراری تعامل دوستانه بین زوجین، کمک به آنان برای شناخت و مرتفغ نمودن نیازهای جنسی یکدیگر می‌تواند در جهت پیشگیری از خشونت علیه زنان مؤثر باشد.

کد مقاله 31902
تعداد بازدید 188

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397