• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجارب و واکنش‌های شناختی زنان آسیب دیده از بی‌وفایی همسر: یک مطالعه پدیدارشناسی
تعداد صفحات 16
نویسنده محمدحسن آسایش - کیومرث فرح‌بخش - علی دلاور - حسین سلیمی بجستانی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 203-188
زبان فارسی
کلید واژه تجربه زنان  بی‌وفایی همسر  بی‌عفتی  پدیدارشناسی  رفتارهای جنسی  روابط خارج از ازدواج  بی‌وفایی  بی‌وفایی زناشویی  مردان بی‌وفا  زنان آسیب‌دیده از خیانت همسر   روابط خارج از حیطه زناشویی  رفتار جنس خارج زناشویی  جنبه‌های شناختی  واکنش‌های شناختی  
چکیده مقدمه: بی‌وفایی به عنوان یکی از دلایل اصلی ناسازگاری‌های زناشویی و طلاق، اثرات زیانباری بر کانون خانواده و سلامت روان افراد آسیب دیده دارد. هدف از انجام پژوهش حاضر، شناسایی و تبیین تجارب و واکنش‌های شناختی زنان آسیب دیده از بی‌وفایی همسر بود.
روش‌: این مطالعه به روش کیفی از نوع پدیدارشناسی انجام شد و نمونه‌های مورد نظر را زنان آسیب دیده از بی‌وفایی همسر ساکن تهران (شمیرانات) در سال 1395 تشکیل دادند. بدین منظور، 18 زن به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، داده‌ها به شیوه تحلیل مضمون (تماتیک) تجزیه و تحلیل گردید.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها منجر به تولید 2 مضمون اصلی، 11 مضمون فرعی و 61 مفهوم اولیه گردید. مضمون اصلی اول «واکنش‌های شناختی ناسازگارانه» بود که مضامین فرعی «خلل در باورهای دینی»، «سوء ظن و بی‌اعتمادی»، «اشتغال و وسواس فکری»، «خلل در معنای زندگی»، «تصمیم‌گیری غیر سازشی»، «اندیشه‌ورزی به مجازات مقصر»، «خودارزیابی منفی» و «اختلال در تفکر» را در برمی‌گرفت. مضمون اصلی دوم «واکنش‌های شناختی سازگارانه» بود و مضامین فرعی «افکار دفاعی مثبت»، «استمداد به باورهای دینی» و «افکار سازش‌طلبانه برای تصمیم‌گیری» را شامل می‌شد.
نتیجه‎گیری: بی‌وفایی از لحاظ شناختی به طور یکسان توسط همه زنان آسیب دیده تجربه نمی‌شود و آثار شناختی آن می‌تواند ناسازگارانه و یا سازگارانه باشد. تیپ شخصیتی، اعتقادات مذهبی، داشتن فرزند و کیفیت رابطه با همسر در کیفیت واکنش‌های زنان آسیب دیده تأثیرگذار است. با توجه به این که یافته‌ها از یک تحقیق بومی حاصل شد؛ بنابراین، می‌تواند در ساخت بسته‌های مداخله‌ای درمانی راهگشا باشد.

کد مقاله 31901
تعداد بازدید 202

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397