• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان پدیدارشناسی مؤلفه‌های روان‌شناختی مؤثر بر سازگاری زناشویی متأهلین مبتلا به بیماری مالتیپل اسکلروزیس
تعداد صفحات 13
نویسنده یگانه آقایی - محمد کلانتر کوشه - ابراهیم نعیمی - عبدالرضا ناصر مقدسی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 156-144
زبان فارسی
کلید واژه ازدواج  متأهل  پدیدارشناسی  سازگاری  سازگاری زناشویی  مطالعه کیفی  افراد متأهل  بیماری مولتیپل اسکلروزیس (MS)  بیماران ام. اس  مؤلفه‌های روان‌شناختی  
چکیده مقدمه: بیماری مالتیپل اسکلروزیس (Multiple sclerosis یا MS) در افراد متأهل، تأثیرات سوء فراوانی بر کیفیت زندگی این بیماران دارد. کیفیت زندگی و سازگاری زناشویی بیماران مبتلا به این بیماری نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در نوسان سیر آن داشته باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین مؤلفه‌های روان‌شناختی مؤثر بر سازگاری زناشویی متأهلین مبتلا به بیماری MS بود.
روش‌: این مطالعه به صورت کیفی و با روش پدیدار شناختی انجام شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند و از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته با 15 نفر از افراد متأهل مراجعه‌کننده به بیمارستان سینا که حداقل یکی از زوجین مبتلا به بیماری MS بودند، به حد اشباع رسید.
یافته‌ها: از محتوای مصاحبه‌های صورت گرفته با متأهلین مبتلا به بیماری MS، 8 مضمون اصلی و 18 مضمون فرعی به دست آمد. مضمون‌های‌ اصلی شامل «معنویت»، «تاب‌آوری»، «سبک‌های مقابله با استرس»، «راهبردهای حل تعارض»، «طرحواره‌ها»، «روابط صمیمانه زوجین»، «استرس‌های زندگی» و «واکنش به بخشش» بود.
نتیجه‎گیری: شرکت‌کنندگان در ارتباط با مؤلفه‌های روان‌شناختی مؤثر بر سازگاری زناشویی‌، عوامل معنویت، تاب‌آوری، سبک مقابله با استرس، راهبردهای حل تعارض، طرحواره‌ها، روابط صمیمانه زوجین، استرس‌های زندگی و واکنش به بخشش را به ترتیب حایز رتبه‌های اول تا هشتم می‌دانستند.

کد مقاله 31899
تعداد بازدید 209

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397