• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تجدید انگ، تجربه زیسته بارداری در زنان اچ آی وی مثبت: یک مطالعه پدیده‌شناسی
تعداد صفحات 11
نویسنده زهره خلجی‌نیا - زهرا  بهبودی مقدم  - علیرضا  نیکبخت نصرآبادی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 2 پیاپی 48
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 129-119
زبان فارسی
کلید واژه ایران  تجربه زنان  بارداری  زنان باردار  تجربه زیسته  پدیده‌شناسی  ایدز  بیماران مبتلا به ایدز  انگ  انگ اجتماعی  طردشدگی  سرزنش  زنان اچ آی وی مثبت  تجدید انگ  
چکیده مقدمه: بارداری یک دوره بحرانی برای هر زن است، اما این دوره برای زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی (اچ‌آی‌وی) بسیار حساس و چالش برانگیز می‌باشد. زنان مبتلا در طی بارداری با احساس انگ، تبعیض و انزوای اجتماعی روبه‌رو هستند. با این وجود، اطلاعات اندکی در این زمینه وجود دارد. از این‌رو، مطالعه حاضر به منظور تبیین تجربیات زنان باردار مبتلا به ویروس نقص ایمنی در ایران انجام شد.
روش‌: پژوهش حاضر یک مطالعه کیفی با رویکرد پدیده شناسی هرمنیوتیک بود. 12 زن مبتلا به ویروس نقص ایمنی که به مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری بیمارستان امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی تهران سال 1393 مراجعه کرده بودند، برای شرکت در مطالعه با نمونه‌گیری مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از مصاحبه‌های عمیق نیمه ساختار یافته جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. داده‌ها پس از انجام 16 مصاحبه با طول مدت بین 40 تا 90 دقیقه با مشارکت کنندگان به غنا و تعمیق لازم رسید و سپس، با روش Diekelmann مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: مشارکت کنندگان این مطالعه در دامنه سنی 22 تا 39 سال بودند. پس از تحلیل داده‌ها، درون‌مایه اصلی با 2 درون‌مایه فرعی ظاهر شد. درون‌مایه اصلی بارداری در زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی شامل «تجدید انگ» بود که از درون‌مایه‌های فرعی سرزنش و طرد شدگی تشکیل شده بود.
نتیجه‎گیری: تجربه بارداری در زنان مبتلا به ویروس نقص ایمنی با تجدید انگ همراه می‌باشد. بارداری زمینه را برای سرزنش و طرد شدن فراهم می‌نماید. بنابراین، یافته‌های حاصل از پژوهش، لزوم طراحی و مداخله‌های همه جانبه و متناسب برای کاهش انگ در زنان باردار مبتلا به ویروس نقص ایمنی را تأکید می‌کند.

کد مقاله 31898
تعداد بازدید 172

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397