• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان شخصیت‌های اجتنابی در تعاملات زناشویی: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 16
نویسنده علیرضا روحی - رضوان جزایری - مریم فاتحی‌زاده - عذرا اعتمادی
مشخصات نشریه فصلنامه تحقیقات کیفی در علوم سلامت - دانشگاه علوم پزشكی كرمان سال 7 شماره 1 پیاپی 47
تاریخ انتشار بهار - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 87-72
زبان فارسی
کلید واژه روابط زناشویی  کیفیت زناشویی  ویژگی شخصیتی همسران  مطالعه کیفی  پنج عامل شخصیت  تعامل زناشویی  شخصیت مرد   متخصصان خانواده  دیدگاه متخصصین  شخصیت اجتنابی  
چکیده مقدمه: ویژگی‌های شخصیتی زوجین، نقش اساسی در تعاملات زناشویی ایفا می‌کند. در خانواده‌هایی که مرد فردی اجتنابی است، به دلیل نقش مؤثر او در روابط زناشویی و خانوادگی، تعاملات سرد و بی‌روحی در خانواده حاکم می‌شود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با تعاملات زناشویی مردان اجتنابی از دیدگاه متخصصان خانواده بود.
روش‌: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد تحلیل تماتیک صورت گرفت. نمونه‌گیری به روش هدفمند و مصاحبه‌ها به صورت نیمه ساختار یافته تا حد اشباع اطلاعات با هشت نفر از متخصصان خانواده انجام شد. سپس، اطلاعات به دست آمده به شیوه تحلیل تماتیک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: در تجزیه و تحلیل داده‌ها، دو طبقه اصلی «ویژگی‌های خودشکن» و «ویژگی‌های دیگرشکن» به دست آمد. ویژگی‌های خودشکن شامل «فرسودگی زناشویی»، «کناره‌گیری»، «خود حقیرپنداری»، «جمع‌هراسی» و «دوسوگرایی» و ویژگی‌های دیگرشکن شامل «کمال‌گرایی جبری»، «خودمحوری ناسازگارانه»، «خانه‌های سرد احساسی»، «تغییرگریزی»، «ظاهر اجتماع پسند»، «انفعال جنسی»، «منفعل- مهاجم»، «تنگ‌ نظری مالی» و «کم‌تحرکی بیانی» بود.
نتیجه‎گیری: ویژگی‌های شخصیتی خودشکن و دیگرشکن افراد اجتنابی، از یک سو منجر به آسیب رسیدن به خود آن‌ها و از سوی دیگر، موجب شکل‌گیری تعاملاتی سرد در روابط زناشویی می‌گردد که نارضایتی زناشویی آن‌ها و همسرانشان و کاهش کیفیت زناشویی، از پیامدهای آن است. در نتیجه، شناسایی این ویژگی‌ها منجر به شکل‌گیری راهکارهای نوین در جهت تعدیل و مدیریت این ویژگی‌ها و متعاقب آن بهبود تعاملات و افزایش کیفیت زناشویی خواهد شد.

کد مقاله 31897
تعداد بازدید 190

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397