• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبیین عوامل تأثیر‌گذار بر رفتار باروری از دیدگاه متخصصین: یک مطالعه کیفی
تعداد صفحات 9
نویسنده زهره عباسی - زهره کشاورز - محمدجلال عباسی شوازی - عباس عبادی
مشخصات نشریه فصلنامه کومش شماره 1 پیاپی 73
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 163-155
زبان فارسی
کلید واژه باروری زنان  باروری  رفتار زنان  مطالعه کیفی  رفتار باروری  خراسان شمالی (استان)  دیدگاه متخصصین  
چکیده هدف: باروری، مسئول بقای بیولوژیک جامعه است، در نتیجه آگاهی از رفتارهای باروری و علل انتخاب این رفتارها، اهمیت بسیار دارد. لذا این مطالعه با هدف تبیین عوامل تاثیرگذار بر رفتار باروری از دیدگاه متخصصین، در سال 95 طراحی شده است.
مواد و روش‌ها: مطالعه کیفی حاضر به روش تحلیل محتوا و با روی‌کرد استقرایی و به صورت مصاحبه فردی جهت جمع‌آوری نظرات گروه متخصصین بهداشت باروری و پرستاری و جمعی از بانوان فرهیخته خراسان شمالی با تخصص‌های متفاوت، در بیمارستان بنت‌الهدی و دانشکده پرستاری مامایی، و ستاد تبلیغات استان در رابطه عوامل تاثیر‌گذار بر رفتار باروری انجام گردید. مدت زمان هر مصاحبه‌ها بین 30-45 دقیقه بود. با تعداد 40 نفر به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل داده‌های کیفی، از نرم‌افزار MAXQDA10 استفاده گردید.
یافته‌ها: فرایند تجزیه و تحلیل داده‌ها منجر به پیدایش دو طبقه اصلی شامل عوامل زمینه‌ای (رفاه و دسترسی، فعالیت‌های اجتماعی، استقلال و اقتدار زن، عوامل قومی- مذهبی، بسته‌های تشویقی دولتی، تاثیرپذیری از فضای مجازی، وضعیت بهداشتی جامعه) و عوامل فردی شامل، رفتارهای سلامت باروری، خود‌حمایتی، تمایلات باروری زوجین و رجحان جنسیتی زوجین، قید و بندهای فرزندآوری، دغدغه سلامتی مادر و فرزند) می‌باشد. البته بعضی در هر دو حوزه اجتماعی و فردی می‌توانند قرار داده شوند.
نتیجه‌گیری: از آن‌جا که رفتار باروری به عنوان مهم‌ترین پدیده‌ی تعیین‌کننده نوسان‌های جمعیتی یک پدیده چند‌عاملی است و عوامل بسیار متنوع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جمعیتی، بیولوژیکی، روان‌شناختی و ... از طریق مکانیسم‌های پیچیده‌ای بر باروری اثر می‌گذارند، لذا شناخت عوامل تاثیر‌گذار بر رفتار باروری و سیاست‌گذاری متناسب با دیدگاه‌های مختلف و فرهنگ‌های متفاوت در کشور می‌تواند در اجرای سیاست‌های جمعیتی با روی‌کرد مثبت موثر باشد.

کد مقاله 31846
تعداد بازدید 231

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397