• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان امید به زندگی در همسران جانبازان
تعداد صفحات 6
نویسنده حمیدرضا صمدی‌فرد - محمد نریمانی
مشخصات نشریه فصلنامه طب جانباز - پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 40
تاریخ انتشار تابستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 156-151
زبان فارسی
کلید واژه امید به زندگی  حمایت اجتماعی ادراک‌ شده  همسران جانبازان  اردبیل  ذهن آگاهی  جانبازان  انعطاف‌پذیری شناختی  امید به زندگی زنان  
چکیده اهداف: همسران در نقش مراقبت‌کننده از جانبازان، تحت تاثیر استرس‌ها و مشکلاتی هستند که سلامت آنها و خانواده‌هایشان را تهدید می‌کند. از طرفی همسران دارای امید به زندگی بالا، کیفیت و رضایت از زندگی مطلوبی دارند. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش حمایت اجتماعی ادراک‌شده، ذهن‌آگاهی و انعطاف‌پذیری شناختی در پیش‌بینی امید به زندگی همسران جانبازان بود.
ابزار و روش‌ها: مطالعه حاضر توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه همسران جانبازان تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران شهر اردبیل در سال 1395 بودند (3400 نفر) که به روش نمونه‌گیری در دسترس 110 نفر از آنها به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از ابزارهای حمایت اجتماعی ادراک‌شده (MSPSS)، ذهن‌آگاهی (MASS)، انعطاف‌پذیری شناختی (CFQ) و مقیاس امید به زندگی (SHS) استفاده شد. داده‌‌های پژوهش با روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه و با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS 23 تحلیل شدند.
يافته ها: بين حمايت اجتماعي ادراك شده، ذهن آگاهي و انعطاف پذيري شناختي با اميد به زندگي همسران رابطه آماري معني داري وجود داشت ( 05/0 p < ). حمايت اجتماعي ادراك شده، ذهن آگاهي و انعطاف پذيري شناختي در مجموع توانستند 47% اميد به زندگي همسران جانبازان را پيش بيني كنند ( 0/05 p < ).
نتيجه گيري: حمايت اجتماعي ادراك شده، ذهن آگاهي و انعطاف پذيري شناختي از متغيرهاي مرتبط با اميد به زندگي همسران جانبازان هستند و مي توانند آن را پيش بيني كنند. به طور كلي همسران با سطوح بالاتر حمايت اجتماعي ادراك شده، ذهن آگاهي و انعطاف پذيري شناختي، اميد به زندگي بالاتري نسبت به ساير همسران دارند.

کد مقاله 31832
تعداد بازدید 208

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397