عنوان | الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری با حل مسئله خلاق: نقش واسطهای بازخوردهای خلاقانه |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی تحولی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 15 پیاپی 57 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 57-45 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حل مسئله جهتگیری ارتباطی گفت و شنود الگوی ارتباطی خانواده جو یادگیری دانشآموزان پایه پنجم دانشآموزان پایه ششم لارستان دختران مقطع ابتدایی پسران پایه پنجم دانشآموزان پسر دوره ابتدایی حل مسئله خلاق بازخورد خلاقانه |
چکیده |
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهگری بازخورد خلاقانه بر حل مسئله خلاق با رویآورد به متغیرهای الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری انجام شد. 300 دانشآموز دختر و پسر کلاسهای پنجم و ششم مقطع ابتدایی شهرستان لارستان انتخاب شدند و به زمینهیاب بازخورد خلاقانه (اسکافر، 1991)، سیاهه ویژگیهای حل مسئله خلاق (چو و لین، 2010)، پرسشنامه الگوهای ارتباط خانواده (فیتزپاتریک و ریچی، 1990) و زمینهیاب جـو یـادگیری (ویلیامز و دسی، 1996) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد بازخورد خلاقانه در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری با حل مسئله خلاق سهم معناداری ندارد. همچنین جهتگیری گفت و شنود و جو یادگیری، پیشبین مثبت و معنادار حل مسئله خلاق و بازخورد خلاقانه بودند. این پژوهش نقش اساسی الگوهای ارتباطی خانواده و جو یادگیری در پرورش تفکر حل مسئله خلاق و اهمیت بازخورد را برجسته میسازد. |
کد مقاله | 31831 |
تعداد بازدید | 165 |
|