عنوان | پیش بینی رفتار انحرافی نوجوانان بر مبنای آسیبپذیری فردی و مجال خطر در خانواده، همسالان، مدرسه و همسایگی در دبیرستانهای شهر تهران |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی اراک (رهآورد دانش) شماره 5 پیاپی 134 |
تاریخ انتشار | مهر و آبان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 61-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان مدرسه تهران آسیبپذیری فردی دانشآموزان دختر دبیرستانی رفتارهای انحرافی خانواده نوجوانان دختر دبیرستان تهران گروه همسالان انحراف نوجوانان رفتار نوجوان دانشآموزان پسر دبیرستانی نوجوانان دبیرستانی همسایگی پسران نوجوان دبیرستانهای تهران جمعیت آسیبپذیر مجال خطر |
چکیده |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی پیشبینی رفتار انحرافی نوجوانان بر مبنای آسیبپذیری فردی و مجال خطر در خانواده، همسالان، مدرسه و همسایگی در دبیرستانهای شهر تهران انجام گرفت. مواد و روشها: روش بررسی حاضر مقطعی و از نوع همبستگی و جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانشآموزان دختر و پسر مناطق 20 گانه شهر تهران بود که در سال تحصیلی 94-1393 در مقطع دبیرستان (متوسطه) مشغول به تحصیل بودند. تعداد نمونه در این پژوهش، 1847 نفر شامل 946 نفر دختر (2/51 درصد) و 901 نفر پسر (8/48 درصد) بود. نمونهگیری به صورت خوشهای چند مرحلهای اجرا شد و شرکتکنندگان در این پژوهش مقیاس عوامل و رفتارهای محافظتکننده و خطرساز روانی اجتماعی را پر کردند. دادهها با استفاده از تحلیل رگرسیون چندگانه روش گام به گام و نرمافزار آماری SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که از بین متغیرهای پیشبین، مجال خطر/دسترسیپذیری (001/0 > p ، 28/13 = t ، 67/0 = B)، آسیبپذیری/خانواده (001/0 > p ، 57/8 = t ، 37/0 = B)، و آسیبپذیری/مدرسه (001/0 > p ، 7/6 = t 14/1 = B)، اثر پیشبینیکنندگی معنیداری بر شاخص تعدیل شده رفتار انحرافی در نوجوانان دارند، همچنین، نوجوانان دختر بیشتر از نوجوانان پسر (01/0 > p ، 82/4 = (1823) t) رفتار انحرافی انجام میدهند. نتیجهگیری: آسیبپذیری فردی و مجال خطر در سطح خانواده و مدرسه، رفتار انحرافی در نوجوانان را پیشبینی میکنند. از اینرو، لازم است در اقدامات پیشگیرانه و مداخلاتی برای این گروه سنی، مولفههای خطرساز در سطوح فردی، مدرسه و خانواده مدنظر قرار گیرد. |
کد مقاله | 31826 |
تعداد بازدید | 241 |
|