• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تأثیر الگوی توانمند‌سازی خانواده محور بر کیفیت زندگی جانبازان شیمیایی: مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شاهدار
تعداد صفحات 9
نویسنده اکرم پرنده - خالد بیت سعید - محمدمهدی سالاری - فاطمه الحانی
مشخصات نشریه دوماهنامه طب نظامی شماره 5 پیاپی 81
تاریخ انتشار آذر و دی - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 562-554
زبان فارسی
کلید واژه تهران  جانبازان  کیفیت زندگی  گاز خردل  جانبازان شیمیایی  الگوی توانمندسازی خانواده‌ محور  کارآزمایی بالینی  توانمندسازی خانواده  عوامل شیمیایی  
چکیده زمینه و هدف: عوارض ناشی از عوامل شیمیایی نه تنها بر کیفیت زندگی مرتبط با سلامت جانبازان بلکه بر خانواده آنان نیز تاثیر منفی دارد. با توجه به نقش مشارکتی خانواده در امر مراقبت، برنامه‌ های توانمندسازی بیماران و خانواده آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر اجرای الگوی توانمند­سازی خانواده محور بر کیفیت زندگی جانبازان شیمیایی انجام گرفت.
روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شاهدار طی سال­های 93-1392 در شهر تهران انجام شد. در ابتدا نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف طی مدت 4 ماه 80 نفر از جانبازان شیمیایی بر اساس معیار ورودی انتخاب و سپس به صورت تخصیص تصادفی ساده در دو گروه مداخله و گروه شاهد تقسیم شدند. برنامه توانمند­سازی بمدت 3 ماه در 4 بعد (تهدید درک شده، خودکار­آمدی، مشارکت آموزشی و ارزشیابی) برای گروه مداخله اجرا گردید. گروه شاهد هیچگونه مداخله ­ای آموزشی دریافت نکرده و تحت درمان معمول بودند. ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه اختصاصی کیفیت زندگی مصدومین شیمیایی بود. تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد.
يافته ها: بر اساس نتايج قبل از مطالعه دو گروه مداخله و شاهد از نظر متغيرهاي جمعيت شناختي تفاوت معني داري مشاهده نشد نداشته و همسان بودند (05/0 < p). نمره ميانگين و انحراف معيار ابعاد جسمي، رواني اجتماعي و معنويت كيفيت زندگي در گروه مداخله و گروه شاهد قبل از مداخله تفاوت معني داري نداشت (05/0 < p ). در حاليكه سه ماه پس از مداخله نمره ميانگين و انحراف معيار در بعد جسماني در بين گروه مداخله و كنترل به ترتيب 32/10 ± 91/37 و 79/9 ± 44/30، بعد رواني اجتماعي 99/9 ± 31/38 و 78/10 ± 61/31 و بعد معنويت 55/11 ± 45/85 و 01/13 ± 76/80 در بين دو گروه تفاوت معني دار نشان داد (05/0 > p).
نتيجه گيري: با توجه به كم هزينه و ايمن بودن و نيز اثربخشي برنامه هاي توانمندسازي خانواده محور و نقش خانواده در ارتقاي سلامت، به منظور ارتقاي كيفيت زندگي همه جانبازان برنامه آموزشي به پرستاران و مراقبين توصيه مي شود.

کد مقاله 31822
تعداد بازدید 225

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397