عنوان
|
بررسی رابطه بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب به مدرسه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 2 شهرستان ارومیه |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
علی خادمی - مینا علی اکبری - حمزه سلمانپور |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه آموزش و ارزشيابي (علوم تربیتی) - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز - علمی پژوهشی سال 11 پیاپی 43 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
130-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ارومیه (شهرستان) دانشآموزان دوره ابتدایی مقبولیت اجتماعی دانشآموزان پایه ششم اضطراب مدرسه دختران مقطع ابتدایی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی نگرش به مادر
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب مدرسه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی 95-94 بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بوده و جامعه مورد مطالعه، دانشآموزان پایه ششم ابتدایی ناحیه 2 ارومیه بودند. نمونه پژوهش شامل 358 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب شدند. در این پژوهش برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای نگرش به مادر هودسون (1992)، اضطراب مدرسه فیلیپس (1978) و مقبولیت اجتماعی فورد و رابین (1970) استفاده شد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب 76/0، 78/0 و 81/0 گزارش شده است. سپس جهت تحلیل دادهها از همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده شد. یافتههای تحلیلی پژوهش نشان داد که بین مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر با اضطراب مدرسه دانشآموزان رابطه معناداری وجود دارد. 54/0 از تغییرات اضطراب مدرسه دانشآموزان به وسیله 2 متغیر مقبولیت اجتماعی و نگرش به مادر قابل تبیین است. بین دانشآموزان دختر و پسر از نظر اضطراب مدرسه تفاوت معنی دار وجود دارد.
|