عنوان | شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانشآموزان دوره ابتدایی |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 146-127 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | قم (شهرستان) دانشآموزان دوره ابتدایی موانع خانوادگی دانشآموزان پایه ششم پرسشگری |
چکیده |
پرسشگری کودکان سرآغاز آگاهی و تفکر می باشد که خانواده در آن نقش اساسی دارد. نگرش بدبینانه و بدون حساسیت نسبت به این مسأله، موجب سرکوب حس پرسشگری کودکان میشود. هدف از این پژوهش، شناسایی موانع خانوادگی مؤثر بر پرسشگری دانشآموزان دوره ابتدایی بود. مطالعه حاضر، مطالعهای توصیفی- تحلیلی است که با رویکرد اکتشافی اجرا شده است. برای گردآوری دادهها، نمونهای به حجم 427 نفر از میان جامعه آماری 15696 نفری دانش آموزان پایه ششم ابتدایی استان قم با استفاده از جدول کرجسی- مورگان و با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای انتخاب شده است. ابزار پژوهش پرسشنامه محققساخته است. برای بررسی روایی ابزار، پرسشنامهها در اختیار اساتید دانشگاه و کارشناسان مرتبط قرار داده شد. پس از انجام دادن تغییرات و اصلاحات پیشنهادی، روایی ابزار مذکور تأیید شد و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ 79/0 به دست آمد. دادههای پژوهش با نرم افزار SPSS و روش تحلیل عاملی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان دادند که عامل «عدم تشویق فرزندان برای پرسیدن سؤال و همراهی نکردن آنان در مسائل علمی» با بار عاملی 2/964 و واریانس تبیینی 19/429 درصد، در اولویت اول و «سختگیری و کنترل شدید فعالیتهای فرزندان در منزل» با بار عاملی 0/755 و 6/086 درصد واریانس تبیینی در اولویت آخر قرار گرفته است. بهطورکلی نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که خانواده به مثابه مرکز اصلی اندیشه، تفکر و پرسشگری کودکان نتوانسته است کارکرد و نقش اصلی خود را ایفا کند. |
کد مقاله | 31803 |
تعداد بازدید | 308 |
|