عنوان
|
مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود تنظیمی عاطفی در دانشآموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
پروانه نظرپور صمصامی - مهدی قاسمزاده - منیره پناهی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
126-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تنظیم هیجانی خودتنظیمی دانشآموزان دبیرستانی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان پسر دبیرستانی سبکهای شناختی تنظیم هیجان خودتنظیمی عاطفی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه والدین معتاد والدین غیرمعتاد اعتیاد والدین مسجد سلیمان (شهرستان) دانشآموزان با والدین معتاد دانشآموزان بدون والدین معتاد
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر مقایسه راهبردهای تنظیم هیجان و خود-تنظیمی عاطفی در دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان است. پژوهش حاضر زمینه یابی از نوع علّی- مقایسه ای است و جامعه آماری آن را تمامی دانش آموزان 16-12 سال پسر با و بدون والدین معتاد شهرستان مسجد سلیمان تشکیل میدادند که در سال تحصیلی 96-1395 در دوره اول متوسطه مشغول به تحصیل بودند. از میان جامعه آماری 30 دانش آموز دارای والدین معتاد به روش نمونهگیری در دسترس و 30 دانش آموز دارای والدین سالم به روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. به منظور گردآوری دادهها، از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس خود- تنظیمی عاطفی (مارس) استفاده شد. دادهها با روش تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیری (MANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که میان راهبردهای تنظیم هیجان و خود- تنظیمی عاطفی در دانش آموزان با و بدون والدین معتاد تفاوت معنادار وجود دارد (P ≤ 0.05). بدین معنا که دانش آموزان با والدین معتاد در هر دو متغیر مورد مطالعه از همتایان عادی خود پایینتر بودند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که اعتیاد داشتن والدین ممکن است سبب شود که فرزندان، به ویژه پسران در معرض آسیبهای روانشناختی چون ضعف در تنظیم هیجان و ناتوانی در خود- تنظیمی عاطفی قرار بگیرند.
|