• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه علی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش‌گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش‌آموزان (بر اساس داده‌های پرلز 2011)
تعداد صفحات 26
نویسنده عبدالامیر گیلک - غلامحسین مکتبی - منیجه شهنی ییلاق - مرتضی امیدیان
مشخصات نشریه فصلنامه خانواده و پژوهش - پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش - علمی پژوهشی شماره 3 پیاپی 40
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 96-71
زبان فارسی
کلید واژه عوامل خانوادگی  دانش‌آموزان دوره ابتدایی  وضعیت اجتماعی خانواده  انتظارات والدین  وضعیت اقتصادی خانواده  انتظارات والدین از فرزندان  دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی  سواد خواندن  ارزش‌گذاری خواندن  انتظارات تحصیلی  عادات مطالعه  پرلز 2011  
چکیده هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانش‌­آموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزش­گذاری به خواندن و عادات مطالعه دانش‌­آموزان بر اساس داده­ های پرلز ۲۰۱۱ است. نمونه مورد مطالعه، ۵۷۵۸ دانش‌­آموز (دختر و پسر) و والدین آنها بوده است و داده­‌های مطالعه بین المللی پرلز 2011 و دو پرسشنامه پیشینه­‌کاوی (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه زمینه‌­یابی یادگیری خواندن (والدین) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده­‌ها از نرم افزارهای SPSS و آموس استفاده شده است. برازش کلی مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. در مجموع دخترها و پسرها و همچنین در هر دو گروه دختران و پسران به صورت مجزا نیز برازش داده‌­های گردآوری شده با مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. ده مسیر مستقیم در مدل مورد آزمون قرار گرفته اند که فرضیه­‌های مستقیم پژوهش را تشکیل می­دهند. از مجموع مسیرها، مسیر اثر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر عادات مطالعه دانش آموزان، وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر سواد خواندن دانش‌­آموزان، همچنین عادات مطالعه دانش آموزان بر سواد خواندن آنان مثبت و معنادار است. نتیجه مقایسۀ اختلاف کای اسکوئر مدلهای دو گروه دخترها و پسرها، حکایت از نبود تفاوت آماری معنادار است.

کد مقاله 31801
تعداد بازدید 184

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397