عنوان
|
رابطه علی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزشگذاری به خواندن و عادات مطالعه دانشآموزان (بر اساس دادههای پرلز 2011) |
تعداد صفحات
|
26 |
نویسنده
|
عبدالامیر گیلک - غلامحسین مکتبی - منیجه شهنی ییلاق - مرتضی امیدیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 40 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
96-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عوامل خانوادگی دانشآموزان دوره ابتدایی وضعیت اجتماعی خانواده انتظارات والدین وضعیت اقتصادی خانواده انتظارات والدین از فرزندان دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی سواد خواندن ارزشگذاری خواندن انتظارات تحصیلی عادات مطالعه پرلز 2011
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه علّی عوامل خانوادگی و سواد خواندن دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی کشور با میانجیگری ارزشگذاری به خواندن و عادات مطالعه دانشآموزان بر اساس داده های پرلز ۲۰۱۱ است. نمونه مورد مطالعه، ۵۷۵۸ دانشآموز (دختر و پسر) و والدین آنها بوده است و دادههای مطالعه بین المللی پرلز 2011 و دو پرسشنامه پیشینهکاوی (پرسشنامه دانش آموز و پرسشنامه زمینهیابی یادگیری خواندن (والدین) مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و آموس استفاده شده است. برازش کلی مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. در مجموع دخترها و پسرها و همچنین در هر دو گروه دختران و پسران به صورت مجزا نیز برازش دادههای گردآوری شده با مدل پیشنهادی مورد تایید قرار گرفته است. ده مسیر مستقیم در مدل مورد آزمون قرار گرفته اند که فرضیههای مستقیم پژوهش را تشکیل میدهند. از مجموع مسیرها، مسیر اثر وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر عادات مطالعه دانش آموزان، وضعیت اقتصادی - اجتماعی خانواده بر سواد خواندن دانشآموزان، همچنین عادات مطالعه دانش آموزان بر سواد خواندن آنان مثبت و معنادار است. نتیجه مقایسۀ اختلاف کای اسکوئر مدلهای دو گروه دخترها و پسرها، حکایت از نبود تفاوت آماری معنادار است.
|