عنوان
|
مقایسه پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دختران دو گروه از مادران با همکاری بالا و پایین در امور تحصیلی |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
محمدرضا اسدی یونسی - فرزانه بخشی - میترا راستگو مقدم |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش شماره 2 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
108-87 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پیشرفت تحصیلی انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دبیرستانی بیرجند (شهرستان) خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوم دبیرستان امور درسی فرزندان همکاری والدین مشارکت مادران
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ پیشرفت، انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دو گروه از دختران دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند بود که برحسب میزان مشارکت بالا و پایین مادران آنها در امور تحصیلی انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی و از نوع علّی-مقایسهای بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر دورۀ دوم متوسطۀ شهر بیرجند در سال تحصیلی 94-1393 بود و گروه های نمونۀ مورد مقایسه، در مجموع شامل 60 آزمودنی بودند که با روش نمونهگیری چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری دادههای پژوهش ابتدا در مرحلۀ اول پرسشنامۀ ادراک از مشارکت مادران در امور تحصیلی فرزندان روی 180 آزمودنی اجرا شد و پس از محاسبۀ نمرات اکتسابی دانشآموزان در این پرسشنامه دو گروه 30 نفری (یک گروه با کمترین نمرات و یک گروه با بیشترین نمرات) به عنوان گروه های نمونه و برای مقایسه با هم انتخاب شدند. در مرحلۀ دوم، معدل نمرات پیشرفت تحصیلی، مقیاس انگیزش تحصیلی والرند و خردهمقیاس خودکارآمدی تحصیلی، برگرفته از پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با روش تحلیل واریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که دو گروه نمونه از نظر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دارای تفاوت معنادار بودند اما در پیشرفت تحصیلی تفاوت معنادار میان دو گروه مشاهده نگردید. بهعبارت دیگر انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی دخترانِ مادرانِ با مشارکت بالا بهطور معنادار بیشتر از دخترانِ مادرانِ با مشارکت پایین بود اما پیشرفت تحصیلی دو گروه تفاوت معنادار آماری با هم نداشت.
|