عنوان | اقتضائات اخلاقی کاربرد تشویق و تنبیه در پرورش فرزند از دیدگاه اسلام |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 8 شماره 2 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 54-31 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری تنبیه فرزندان تنبیه کودکان توسط والدین دیدگاه اسلام تنبیه پرورش کودک تربیت فرزندان تربیت فرزند در خانواده بایستههای اخلاقی تنبیه کودک تفاوتهای فردی پرورش فرزندان تشویق همترازی توقعات |
چکیده |
یكي از اصول مهم در پرورش فرزند، التزام به بايسته هاي اخلاقي كاربرد تشويق و تنبيه در اين ساحت تربيتي است. سوال اساسي اين است كه بايدها و نبايدهاي اخلاقي در بهره گيري از تنبيه و تشويق در امر فرزندپروري از ديدگاه اسلام چيست. هدف پژوهش حاضر، بررسي و تبيين بايسته هاي اخلاقي كاربرد تشويق و تنبيه در فرزندپروري است. در اين پژوهش از روش توصيفي- تحليلي استفاده شده و منابع پژوهش، مجموعه اي از گزاره هاي اسلامي و تربيتي- روان شناختي است. با توجه به منابع ديني (قرآن و روايات)، آموزه هاي روان شناختي (كتاب ها و مقالات) و نتايج پژوهش هاي ديگر، مي توان گفت بهره گيري از تشويق و تنبيه، نقشي سازنده و موثر در تربيت فرزند دارد. نتايج مطالعات و بررسي هاي كتابخانه اي و ميداني نشان مي دهد بهره گيري از تشويق و تنبيه در امر تربيت فرزند، اقتضائات و ضرورت هايي را ايجاب مي كند. شماري از اين ضرورت ها عبارتند از: 1) توجه جدي به تفاوت هاي فردي فرزندان و متربيان؛ 2) تعلق تشويق و تنبيه به رفتار فرزندان، نه به شخصيت آنان؛ 3) رعايت هم ترازي تشويق و تنبيه با نوع رفتار؛ 4) لزوم قاطعيت در اجراي تنبيه؛ 4) ملاحظه اوضاع و نوع خطا؛ 5) آگاهي دادن به فرزندان درباره علل تنبيه و تشويق؛ 6) فوريت در تشويق و تنبيه؛ 7) تبيين توقعات خود از فرزندان و آموزش رفتار مطلوب. |
کد مقاله | 31771 |
تعداد بازدید | 260 |
|