عنوان | دوسویگی مصرف و آبرو کاوشی زمینهمند در رفتار مصرفگرایانه زنان در مهمانیها |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 170-143 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مصرف چشم و همچشمی مشهد مصرف تظاهری رفتار زنان زنان مشهد مهمانیهای زنانه مهمانی بازیابی هویت مغفول دیالکتیک وابستگی آبرو دوسویگی مصرف و آبرو |
چکیده |
افراد برای کسب منزلت با هم رقابت میکنند و مکانیزمهایی همانند مصرف کالاها و نمادهای خاص در کنار ثروت قرار میگیرند تا آن را نشان دهند. در چنین ساختاری، چشموهمچشمی در فضای فرهنگی پررنگ میشود. در این میان، مهمانیها، عرصههای مصرف متظاهرانه برای کسب هویت و کسب تفاخر اجتماعی هستند. این پژوهش، کاوشی زمینهمند درباره چگونگی شکلگیری مصرف و چشموهمچشمی در مهمانیهای شهر مشهد است. در قالب رویکرد کیفی و با استفاده از نظریه زمینهای، تعدادی از زنان متأهل طبقه متوسط و متوسط رو به بالای شهر مشهد با استفاده از مصاحبههای عمیق و نمونهگیری هدفمند و نظری مصاحبه شدند و تحلیل دادهها به شیوه کدگذاری باز و محوری و گزینشی انجام شد. یافتههای تحقیق شامل 18 مقوله اصلی و یک مقوله هسته تحت عنوان دوسویگی مصرف و آبرو شد. همچنین جداول مفهومی، مدل پارادایمی و طرحواره نظری پژوهش ارائه شد. نتایج نشان داد، زنان در مهمانیها -که عرصههایی زنانه است- به دنبال بازنمایی هویتهای مغفولشان هستند و در این راستا به دیگرانی هنجارساز وابستهاند. در جریان این دیالکتیک وابستگی، زنان هویتهای مغفول خود را بازیابی میکنند و مهمانیها به فرایندهایی ادامهدار تبدیل میشوند. |
کد مقاله | 31740 |
تعداد بازدید | 161 |
|