عنوان | مراسم پیشکاری؛ نمود مصرف نمایشی مناسک ازدواج |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات راهبردی زنان (کتاب زنان سابق) پیاپی 79 |
تاریخ انتشار | بهار - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 114-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مراسم ازدواج مراسم عروسی مصرف نمایشی عروسی پیشکاری عروسی ظاهری مناسک مصرفی مناسک ازدواج مراسم پیشکاری |
چکیده |
امروزه، مناسک ازدواج با رویکردی فرهنگی به سمت مناسک اقتصادی رفته است و روزبهروز گستردهتر و پیچیدهتر میشود. هدف از اجرای این پژوهش تحلیل اجتماعی پیامهای مرتبط با مراسم نوظهور در مناسک ازدواج یعنی مراسم پیشکاری است. روش اجرا، تحلیل محتوای کیفی پیامهای منتشرشده در صفحات اینترنتیِ معرفی این مراسم است. در این پیامها مخاطبین که اغلب دختران در شرف ازدواج هستند، ابعاد مختلف این پدیده را بررسی کرده اند. یافتهها نشان میدهد که بیشترین پیامها بر محورهایی همچون پیشنهاد برگزاری مراسم، چالشهای برگزاری مراسم پیشکاری، حسرت برگزارنشدن، کاهش چالشهای مراسم اصلی ازدواج و همچنین افزایش کیفیت مصرف نمایشی مراسم عروسی است. با بررسی این پیامها این نتیجه عاید میشود که مراسم پیشکاری، نشانهای نوپدید از مصرفیشدن مناسک ازدواج در جامعه امروز دارد و این خود گواهی بر گستردهشدن این مناسک نسبت به نسلهای گذشته است. در مراسم عروسی گروهی موافق یا مخالف مراسم پیشکاری هستند، از بین افراد موافق برخی با انگیزه برنامهریزی و برخی با انگیزه کاهش نگرانی آن را اجرا میکنند و به محتوا و شیوهی اجرای آن اهمیت داده و یا یک عروسی خوب را انتظار دارند و یا اینکه به دنبال یک نمایش مناسب هستند. در مجموع، رویکرد مصرف نمایشی یا برنامهریزی منطقی مؤید مراسم پیشکاری است. |
کد مقاله | 31738 |
تعداد بازدید | 200 |
|