• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تحلیل چندسطحی بهزیستی روان‌شناختی نوجوان‌ها از راه عاملیت فردی، فرهنگ مدرسه و حمایت خانواده
تعداد صفحات 18
نویسنده فاطمه عشورنژاد - پروین کدیور - الهه حجازی موغاری - زهرا نقش
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) شماره 3 پیاپی 47
تاریخ انتشار پائیز - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 374-357
زبان فارسی
کلید واژه بهزیستی روان‌شناختی  حمایت خانواده  دانش‌آموزان دبیرستانی  تحلیل چندسطحی  تنکابن (شهرستان)  رامسر (شهرستان)  فرهنگ مدرسه  عاملیت فردی  
چکیده هدف
هدف پژوهش تعيين نقش عامليت فردي، فرهنگ مدرسه و حمايت خانواده در پيش بيني بهزيستي روان شناختي دانش آموزان بود.
روش
روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان دبيرستان هاي شهر رامسر و تنكابن با حجم 7500 نفر در سال تحصيلي 96-1395 بود. با روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي 707 نفر از بين 6 منطقه و 15 دبيرستان دخترانه نيكان، اخضري، گاذر، رفيعي، هاشم ساداتي، خان محمدي، امام خميني، سما، فضيلت، عصمت، اميرالمومنين، امام خامنه اي، نرجس، فروغ دانش و فرزانگان و 12 دبيرستان پسرانه لاريجاني، ميرباقري، افتخاري، حريري، خاتم الانبيا، امام (ره)، امام حسين، شهيد رزاقي، شهيد بهشتي، شهيد رجايي، شهيد باهنر و شهيد مصلحي انتخاب شد. براي جمع آوري داده ها از مقياس عامليت جاسكيلا، پويكييس، واسالامپي، واللا و راسكوپاتونن، 2016، مقياس بهزيستي روان شناختي ريف (1989) ، مقياس فرهنگ مدرسه هيگينز-دالساندرو و ساد (1997) و مقياس حمايت خانواده ساندز و پلانكت (2005) استفاده و داده ها با روش تحليل چند سطحي تحليل شد.
يافته ها
نتايج نشان داد كه عامليت فردي (32/0 = β ، 003/0 = P) ، فرهنگ مدرسه (60/0 = β ، 001/0 = P) و حمايت خانواده (43/0 = β ، 004/0 = P ) هريك قادر به پيش بيني بخشي از واريانس بهزيستي روان شناختي دانش آموزان هستند.
نتيجه گيري
از آنجا كه دانش آموزان برخوردار از عامليت از وضعيت بهزيستي روان شناختي بالاتري نسبت به سايرين برخوردارند و حمايت هاي اجتماعي، بهره مندي از روابط مناسب با معلمان و دوستان، امكانات مناسب مدرسه اي و حمايت هاي والدين نيز نقش اثرگذاري بر بهزيستي روان شناختي آن ها دارد؛ بنابراين لازم است با ارتقا اين متغيرها، بهزيستي روان شناختي دانش آموزان را افزايش داد.

کد مقاله 31706
تعداد بازدید 211

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397