عنوان | اثربخشی مداخله دلبستگی محور بر بهبود رابطه والد کودک و کاهش نشانههای اضطراب جدایی در کودکان 7 تا 10 ساله |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 2 پیاپی 46 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 242-223 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اختلال اضطراب جدایی کودکان دبستانی درمان مبتنی بر دلبستگی رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک رباط کریم دانشآموزان پسر دانشآموزان پسر دوره ابتدایی |
چکیده |
هدف هدف پژوهش تعيين اثربخشي مداخله دلبستگي محور بر بهبود رابطه مادر و كودك و كاهش نشانه هاي اضطراب جدايي در كودكان مقطع ابتدايي بود. روش روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پيگيري دو ماهه و جامعه آماري مادران 73 دانش آموز پسر با دامنه سني 7 تا 10 سال ارجاع داده شده به مركز مشاوره آموزش و پرورش رباط كريم در سال تحصيلي 96-95 بود. پس از غربالگري 20 مادر انتخاب شدند كه هم زمان نمره بالاتري از نسخه والدين آزمون اضطراب جدايي هان، هاجينلاين، ايشن، ويندر و پينكاس (2003) و نمره كمتري از پرسشنامه رابطه والد-كودك پيانتا (1994) كسب كرده بودند و به طور تصادفي در گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. گروه آزمايش بسته آموزشي مداخله دلبستگي محور قنبري، خداپناهي، مظاهري و غلامعلي لواساني (1392) را به صورت هفتگي در 8 جلسه 90 دقيقه اي دريافت كردند. داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس مختلط با اندازه گيري مكرر تحليل شد. يافته ها نتايج تفاوت معناداري را بين عملكرد دو گروه آزمايش و گواه در نشانه هاي اضطراب جدايي (86/18 = F ، 001/0 = P) و رابطه مادر و كودك (18/12 = F ، 003/0 = P ) در مرحله پس آزمون و پس از دو ماه پيگيري نشان داد. نتيجه گيري از آنجا كه درمان دلبستگي محور، راهبردهاي كارامد و سودمندي را براي بهبود عملكرد رابطه مادر و كودك و درمان مشكلات اضطراب جدايي كودكان داراي مشكلات دلبستگي در اختيار مادران، والدين و مراكز رواندرماني كودكان قرار مي دهد؛ ميتوان آن را روش درماني موثري تلقي كرد. |
کد مقاله | 31703 |
تعداد بازدید | 271 |
|