عنوان | اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاورهای مادر کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرمانی مقابلهای |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 4 پیاپی 44 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 578-557 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان آموزش گروهی مشکلات رفتاری کودکان کودکان پیش دبستانی اختلالات رفتاری رابطه مادر کودک اختلال نافرمانی مقابلهای اختلال رفتاری فرزندان تحلیل ارتباط متقابل پیش دبستانی دانشآموزان پسر ایمنی دلبستگی دانشآموزان پسر دوره ابتدایی خمین (شهرستان) |
چکیده |
هدف: هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي مادر-كودك بر ايمني دلبستگي پسرهاي 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرماني مقابله اي بود. روش: روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پيگيري سه ماهه و جامعه آماري 148 دانش آموز پسر پيش دبستاني و دبستاني ارجاع داده شده به مركز مشاوره آموزش و پرورش شهر خمين در سال تحصيلي 96-95 بود. پس از غربال گري، از ميان دانش آموزاني كه بيشترين نمره را در پرسشنامه هاي علائم مرضي كودكان گادو و اسپرافكين نسخه والدين (2007) و طبقه هاي Q دلبستگي واترز 1987، به دست آوردند، 24 دانش آموز انتخاب و مادران آنها در دو گروه آزمايش و گواه به صورت تصادفي جايگزين شدند و بسته آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي اريك برن 1961، در 8 جلسه 80 دقيقه اي يك بار در هفته در مورد گروه آزمايش اجرا و داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس آميخته با اندازه گيري مكرر تحليل شد. يافته ها: نتايج تفاوت معناداري را بين عملكرد دو گروه آزمايش و گواه در ايمني دلبستگي (20/59 = F ، 001/0 = P) و اختلال نافرماني مقابله اي (42/15 = F ، 001/0 = P) در مرحله پس آزمون و پس از سه ماه پيگيري نشان داد. نتيجه گيري: با توجه به اينكه آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي ميتواند ميزان تعامل ها و سطح ايمني دلبستگي مادر-كودك را افزايش دهد؛ پيامدهاي تحولي مهمي در پي دارد. از اينرو به نظر ميرسد در موقعيت هاي باليني با انجام مداخله هايي از اين دست و با ارتقاء سلامت رواني والدين، بتوان گام هاي مثبت و استواري در جهت رفع و يا تخفيف مشكلات رفتاري كودكان برداشت. |
کد مقاله | 31696 |
تعداد بازدید | 234 |
|