• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان اثربخشی آموزش گروهی تحلیل ارتباط محاوره‌ای مادر کودک بر ایمنی دلبستگی پسرهای 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرمانی مقابله‌ای
تعداد صفحات 22
نویسنده نازنین  هنرپروران - زهرا خاتونی - سارا باقری - فرهاد نامجو - زهرا هارونی زاده
مشخصات نشریه فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 شماره 4 پیاپی 44
تاریخ انتشار زمستان - 1396
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 578-557
زبان فارسی
کلید واژه رفتار کودکان  آموزش گروهی  مشکلات رفتاری کودکان  کودکان پیش دبستانی  اختلالات رفتاری  رابطه مادر کودک  اختلال نافرمانی مقابله‌ای  اختلال رفتاری فرزندان  تحلیل ارتباط متقابل  پیش‌ دبستانی  دانش‌آموزان پسر  ایمنی دلبستگی  دانش‌آموزان پسر دوره ابتدایی  خمین (شهرستان)  
چکیده هدف: هدف پژوهش تعيين اثربخشي آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي مادر-كودك بر ايمني دلبستگي پسرهاي 6 تا 10 سال دچار اختلال نافرماني مقابله اي بود.
روش: روش پژوهش شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون، پس آزمون با گروه گواه و پيگيري سه ماهه و جامعه آماري 148 دانش آموز پسر پيش دبستاني و دبستاني ارجاع داده شده به مركز مشاوره آموزش و پرورش شهر خمين در سال تحصيلي 96-95 بود. پس از غربال گري، از ميان دانش آموزاني كه بيشترين نمره را در پرسشنامه هاي علائم مرضي كودكان گادو و اسپرافكين نسخه والدين (2007) و طبقه هاي Q دلبستگي واترز 1987، به دست آوردند، 24 دانش آموز انتخاب و مادران آنها در دو گروه آزمايش و گواه به صورت تصادفي جايگزين شدند و بسته آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي اريك برن 1961، در 8 جلسه 80 دقيقه اي يك بار در هفته در مورد گروه آزمايش اجرا و داده ها با استفاده از آزمون تحليل واريانس آميخته با اندازه گيري مكرر تحليل شد.
يافته ها: نتايج تفاوت معناداري را بين عملكرد دو گروه آزمايش و گواه در ايمني دلبستگي (20/59 = F ، 001/0 = P) و اختلال نافرماني مقابله اي (42/15 = F ، 001/0 = P) در مرحله پس آزمون و پس از سه ماه پيگيري نشان داد.
نتيجه گيري: با توجه به اينكه آموزش گروهي تحليل ارتباط محاوره اي ميتواند ميزان تعامل ها و سطح ايمني دلبستگي مادر-كودك را افزايش دهد؛ پيامدهاي تحولي مهمي در پي دارد. از اينرو به نظر ميرسد در موقعيت هاي باليني با انجام مداخله هايي از اين دست و با ارتقاء سلامت رواني والدين، بتوان گام هاي مثبت و استواري در جهت رفع و يا تخفيف مشكلات رفتاري كودكان برداشت.

کد مقاله 31696
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397