عنوان | اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود رابطه والد فرزندی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 2 |
تاریخ انتشار | پاییز و زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 100-84 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | گروه درمانی دزفول (شهرستان) رابطه والد فرزند رابطه مادر کودک درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد (ACT) مادران کودکان کم توان ذهنی کودکان کم توان ذهنی |
چکیده |
هدف: تعیین اثربخشی درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود رابطه والد- فرزندی در مادران دارای کودک کمتوان ذهنی روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی مادران دارای کودک کم- توان ذهنی بودند که فرزندانشان در مدارس استثنایی شهرستان دزفول در سال تحصیلی 96-1395 به تحصیل اشتغال داشتند. از جامعه فوق تعداد 30 نفر از مادران دارای کودک کمتوان ذهنی به روش تصادفی خوشهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 10 جلسه نوددقیقهای، (هر هفته دو جلسه) درمان گروهی را دریافت کردند و شرکتکنندگان در گروه کنترل هیچگونه درمان گروهی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس رابطه مادر-کودک راس (1961) بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. یافتهها: نتایج پژوهش در مرحله پس آزمون و پیگیری نشان داد بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر رابطه مادر- کودک تفاوت معناداری وجود دارد 0/001 > p). با توجه به يافته هاي پژوهش ميتوان گفت درمان گروهی مبتنی بر پذیرش و تعهد روشی کارآمد در بهبود رابطه والد- فرزندی در مادران دارای کودک کمتوان ذهنی است. |
کد مقاله | 31687 |
تعداد بازدید | 229 |
|