• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی سلامت غذایی خانواده معاصر ایرانی و تغییرات آن
تعداد صفحات 0
نویسنده سمانه سدیدپور - نعیمه نجفی - عشرت صادقی - فروغ الصباح شجاع نوری
مشخصات نشریه فصلنامه اسلام و سلامت - دانشگاه علوم پزشکی بابل - علمی تخصّصی شماره 1 پیاپی 8
تاریخ انتشار بهار - 1395
درجه علمی ندارد
زبان فارسی
کلید واژه زنان خانه‌دار  زنان شاغل  خانواده‌های تهرانی  خانواده ایرانی  سلامت خانواده  تغذیه  تهران  عادات غذایی  زنان مجرد  غذا  زنان متأهل شاغل  زنان متأهل غیر شاغل  خانواده معاصر   مردان شاغل  فست فود  سلامت غذایی  تغذیه سالم  تغذیه خانواده  
چکیده سابقه و هدف: انسان معاصر، حاضر است تنها زمان را در تهیه غذا قربانی کند. ازآنجاکه تأثیر آگاهی زنان به‌عنوان مدیران غذایی خانواده، از اصول تغذیه سالم، بر سلامت خانواده و سلامت جامعه غیرقابل‌انکار است لذا این مطالعه در نظر گرفت تأملی بر عوامل موثر بر سلامت غذایی خانواده داشته باشد.
مواد و روش­ها: در‌‌‌‌ این پژوهش، به نمونه‌گیری به شیوه در دسترس از نمونه‌‌‌‌ 120 نفره از گروه های 30 تا 60 ساله استان تهران بودند که با وجود آگاهی از زیان‌های استفاده از فست‌فود، از مصرف آن ابایی نداشتند. آلفای کرونباخ پرسشنامه، 5/0 بدست آمد. داده‌ها با نرم‌افزار Spss16 در دو مرحله به روش شبه آزمایشی مورد آزمون قرار گرفت.
یافته‌ها: بررسی جایگاه غذای آماده در برنامه­ غذایی گروه‌های مختلف نشان ‌‌‌‌می‌دهد مردان شاغل (33/58 درصد) بیش از دو برابر زنان شاغل (28 درصد) و افراد مجرد شاغل بیش از افراد متأهل‌، زنان شاغل متأهل بیش از زنان خانه‌دار از غذای آماده در برنامه غذایی خود استفاده ‌‌‌‌می‌کند. از آنجا که در فرهنگ ما ساماندهی بخش تغذیه خانواده با زنان است، مقایسه درصدها نشان ‌‌‌‌می‌دهد اگرچه زن خانه‌دار متأهل کمتر از هر گروه دیگری از غذای فوری استفاده ‌‌‌‌می‌کنند اما در مجموع، نزدیک به نیمی از شرکت‌کنندگان باوجود آشنایی با زیان‌‌‌­های استفاده از غذاهای آماده، از مصرف آن ابایی نداشتند.
نتیجه گیری: برخلاف نظر گاتک، زنان کمتر از مردها دچار تغییر عادت غذایی می‌شوند. سلامت غذایی خانواده‌های ایرانی در معرض تهدید و حرکت به‌سوی مک‌دونالیزه­ شدن قرار دارند که تبلیغات مخرب نیز در جذب افراد به سمت غذاهای سریع تأثیر دارد که باید با آن مبارزه کرد. لذا این لزوم سیاست‌گذاری‌های سالم در این رابطه را تبیین می­کند.

کد مقاله 31670
تعداد بازدید 209

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397