عنوان | تدوین الگوی استفاده خانواده از فضای مجازی و سایبر بر اساس نظریه داده بنیاد |
تعداد صفحات | 29 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی (اخلاق) - مصوب حوزوی سال 7 شماره 4 پیاپی 50 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1396 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 159-131 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مدل پارادایمی سبک زندگی مصرف کالاهای فرهنگی فضای مجازی کالاهای فرهنگی فضای سایبر نظریه زمینهای سبک زندگی خانوادگی مصرف کالا سواد خانواده |
چکیده |
امروزه مصرف كالاهاي فرهنگي از مهمترين زمينه هاي فعاليت در حوزه سبك زندگي به شمار ميرود. هدف پژوهش حاضر تدوين الگوي مناسب براي استفاده خانواده از فضاي مجازي و سايبر است. براي تدوين اين الگو و به دست آوردن داده هايي متناسب با موضوع مطالعه، از روش كيفي نظريه داده بنياد استفاده شده است. شركت كنندگان در پژوهش حاضر، صاحب نظران و متخصصان حوزه اخلاق و خانواده بودند كه با نمونه گيري نظري براي مصاحبه نيمه ساختاريافته و اكتشافي انتخاب شدند و مصاحبه ها تا رسيدن داده ها به اشباع نظري ادامه يافت. اعتبار يافته ها با روشهاي تطبيق توسط اعضا، بررسي همكار و مصاحبه هاي آزمايشي تاييد شد. براي تجزيه و تحليل داده ها از كدگذاري باز، محوري و گزينشي استفاده شد. نتايج پژوهش گوياي آن است كه 335 گزاره مفهومي اوليه با 17 مقوله اصلي و 49 مقوله فرعي در قالب ابعاد شش گانه مُدل پارادايمي شامل: موجبات علي (3 مقوله)؛ پديده اصلي (فضاي مجازي و سايبر)؛ راهبرد (2 مقوله)؛ ويژگيهاي زمينه اي (6 مقوله)؛ شرايط محيطي (4 مقوله)؛ و پيامد (2 مقوله) شناسايي شدند. يكپارچه سازي مقوله ها بر مبناي روابط موجود ميان آنها، مُدل پارادايمي را شكل داد كه الگوي مناسب را براي استفاده خانواده از فضاي مجازي و سايبر ارائه ميكند. |
کد مقاله | 31661 |
تعداد بازدید | 274 |
|