عنوان | اثربخشی آموزش گروهی والدین مبتنی بر رویکرد خانواده درمانی ستیر بر سازگاری و اعتیاد به اینترنت در نوجوانان دختر شهر تبریز |
تعداد صفحات | 23 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 229-207 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دختران نوجوان دانشآموزان دختر اعتیاد به اینترنت سازگاری آموزش گروهی دانشآموزان دختر دبیرستانی آموزش والدین خانواده درمانی خانواده درمانی کوتاه مدت ستیر تبریز خانواده درمانی گروهی سازگاری دانشآموزان دختر دانشآموزان نوجوان دختران تبریزی |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي اثربخشي آموزش گروهي والدين مبتني بر رويکرد خانواده درماني ستير بر سازگاري و اعتياد به اينترنت نوجوانان دختر شهر تبريز بود. اين پژوهش، نيمه آزمايشي بود و در قالب طرح پيش آزمون- پس آزمون و پيگيري با گروه گواه اجرا شد. جامعه آماري شامل تمامي دانش آموزان دختر مقطع متوسطه معتاد به اينترنت شهر تبريز در سال تحصيلي ۶۹۷۱ -۷۹ و والدين آنها بود. نمونه پژوهش شامل ۹۳ نفر از اين دانش آموزان به همراه والدين آنها بود که با روش نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و پس از همتاسازي به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه قرار گرفتند. هر دو گروه قبل و بعد از مداخله و ۲ماه بعد از مداخله به پرسشنامه هاي اعتياد به اينترنت يانگ ( )۶۷۷۱ و سازگاري نوجوانان سينها وسينگ ( )۶۷۷۹ پاسخ دادند. گروه آزمايش ۸ جلسه ۶۲۳ دقيقه اي خانواده درماني گروهي دريافت کردند و گروه گواه در فهرست انتظار بود و مداخله اي دريافت نکرد. داده ها با استفاده از آزمون تحليل کوواريانس چندمتغيره (مانکووا) مورد تجزيه و تحليل آماري قرار گرفت. نتايج نشان داد که آموزش والدين با رويکرد خانواده درماني ستير به طور معني داري موجب بهبود سازگاري و اعتياد به اينترنت در بين نوجوانان گروه آزمايش در مقايسه با گروه گواه در مرحله پس آزمون و پيگيري دو ماهه شده است ( )p > ۳/۳۳۶. بنابراين، پيشنهاد ميشود مشاوران و درمانگران براي بهبود سازگاري و اعتياد به اينترنت نوجوانان از روش خانواده درماني مبتني بر رويکرد ستير استفاده نمايند. |
کد مقاله | 31651 |
تعداد بازدید | 231 |
|