عنوان
|
اثربخشی آموزش فرزندپروری مبتنی بر ذهن آگاهی بر اضطراب، تـعارض والد فرزند و خوداثرمندی والدگری مادران دارای کودک مبتلا به اختلال بیش فعالی کمبود توجه |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
علی شریفی ریگی - نسرین حسینی رمقانی - سیده خدیجه مرادیانی گیزه رود |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
136-113 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرزندپروری دانشآموزان دختر اضطراب اختلال بیش فعالی کم توجهی خوداثرمندی تعارضات والد فرزند ذهن آگاهی دانشآموزان دوره ابتدایی خوداثرمندی والدینی کودکان دارای فزون کنشی/ نارسایی توجه والدگری راهبردهای حل تعارض با والدین آموزش فرزندپروری اضطراب مادر فرزندپروری ذهن آگاهانه دختران مقطع ابتدایی والدگری مادران
|
چکیده
|
هدف اين پژوهش بررسي تأثير آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي بر اضطراب، تعارض والد- فرزند و خوداثرمندي والدگري مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه بود. طرح پژوهش به صورت نيمه آزمايشي و از نوع پيش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. بدين منظور 82 نفر از مادران دانش آموزان دختر مقطع ابتدايي مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه به صورت تصادفي به دو گروه آزمايشي و گواه (در هر گروه 41 نفر) تقسيم شدند. از مقياس کانرز والدين، پرسشنامه هاي اضطراب بک، پرسشنامه خوداثرمندي والدگري و مقياس راهبردهاي تعارض براي گردآوري داده ها استفاده شد. برنامه آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي، به مدت 2 جلسه 8 ساعته بر روي گروه آزمايشي اعمال گرديد. داده ها با آزمون تحليل کوواريانس چند متغيري (مانکوا) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافـته ها نشان داد که آموزش فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي منجر به تـفاوت معنادار آماري ( )p > 0/004 بين مراحل پيش و پس آزمون در نمره کلي اضطراب، تعارض والد-فرزند و خوداثرمندي والدگري در گروه آزمايش شد. با توجه به اثربخش
بودن استفاده از برنامه فرزندپروري مبتني بر ذهن آگاهي در کاهش علايم اضطراب، تعارض والد- فرزند، و افزايش خوداثرمندي والدگري در مادران داراي کودک مبتلا به اختلال بيش فعالي-کمبود توجه، آموزش اين برنامه در راستاي کاهش فشار رواني و بهبود سلامت عمومي اين گروه از افراد جامعه پيشنهاد ميشود.
|