عنوان
|
ارائه مدل پیش بینی احساس تنهایی دختران بر اساس سبکهای دلبستگی مادران با واسطهگری مشکلات تنظیم هیجانی |
تعداد صفحات
|
28 |
نویسنده
|
فائزه جعفری سیاوشانی - احمد برجعلی - علیرضا کیامنش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 13 پیاپی 51 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
112-85 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نوجوان تنظیم هیجانی احساس تنهایی دانشآموزان دختر دبیرستانی سبکهای دلبستگی سبک دلبستگی مادران سبک دلبستگی اضطرابی دلبستگی مادری نوجوانان دبیرستانی مشکلات تنظیم هیجانی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل جهت پيش بيني احساس تنهايي بر اساس سبکهاي دلبستگي مادران با واسطه گري مشکلات تنظيم هيجاني دختران نوجوان دبيرستاني انجام شد. طرح پژوهش حاضر، توصيفي از نوع همبستگي بود. در اين پژوهش جامعه آماري را دانش آموزان پايه نهم (و مادرانشان) در سال تحصيلي 5961-69 تشکيل داده اند که در مجموع 872 دانش آموز دختر و مادرانشان ( 119 نفر) مورد مطالعه قرار گرفتند. روش نمونه گيري پژوهش، روش نمونه گيري خوشه اي بود. براي گردآوري داده ها از پرسشنامه هاي احساس تنهايي راسل، سبک دلبستگي کولينز
و مقياس دشواريهاي تنظيم هيجاني گراتز و رومر استفاده شد. همچنين به منظور طراحي يک مدل مناسب از تحليل مسير براي پيش بيني احساس تنهايي در دانش آموزان استفاده شده است. نتايج پژوهش حاضر نشان داد که با افزايش سبک دلبستگي اضطرابي مادران و مشکلات تنظيم هيجاني، احساس تنهايي دختران افزايش يافته است و با افزايش سبک دلبستگي نزديکي، احساس تنهايي کاهش يافته است. در واقع بين سبکهاي دلبستگي و مشکلات تنظيم هيجاني با احساس تنهايي رابطه وجود دارد و تنها رابطه بين سبک دلبستگي وابستگي و احساس تنهايي معني دار نبود. در نتيجه ميتوان گفت که يافته هاي اين پژوهش نشان داد که مدل پيشنهادي احساس تنهايي از برازش خوبي برخوردار است و تأثير اين ارتباط بدين اندازه است که زمينه رشد مطلوب و يا آماده سازي بستر نامطلوب براي ايجاد احساس تنهايي را در زندگي نوجوان فراهم ميسازد.
|