• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقایسه سرمایه فرهنگی بین دو گروه زنان با سابقه عمل‌های جراحی زیبایی و بدون انجام جراحی زیبایی در شهر رشت
تعداد صفحات 16
نویسنده کبری حاجی ابول لو - هدی حلاج‌زاده - ابراهیم مسعودنیا
مشخصات نشریه فصلنامه جامعه‌شناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 29 شماره 4 پیاپی 72
تاریخ انتشار زمستان - 1397
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 182-167
زبان فارسی
کلید واژه سرمایه‌های فرهنگی  زنان و جراحی زیبایی  رشت (شهرستان)  سرمایه فرهنگی زنان  سرمایه فرهنگی تجسم یافته  سرمایه فرهنگی عینیت یافته  سرمایه فرهنگی نهادینه شده  عمل زیبایی  
چکیده در سال‌های اخیر پژوهشگران عرصة اجتماعی توجه زیادی به تحلیل و بررسی بدن داشته‌‌اند و آن را به‌منزلۀ موضوع و هدفی برای پژوهش‌های زیباشناسانه مطرح کرده‌‌اند. با افزایش آگاهی مردم از استاندارهای زیبایی، میل به نزدیک‌‌شدن به این استانداردها زیادتر شده ‌‌است. هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت زنان بدون جراحی زیبایی و پس از جراحی از نظر سرمایۀ فرهنگی و مؤلفه‌‌های آن است. این مطالعه در قالب طرح پس‌‌رویدادی و به‌صورت مقطعی انجام شده است. داده‌‌های مطالعه از 383 نفر از زنان (191 نفر زنانی که جراحی زیبایی داشته‌اند و 192 نفر زنانی که جراحی زیبایی انجام نداده‌اند)، با سنین بالاتر از 15 ساکن شهر رشت و در ماه‌‌های مهر تا آذر 1395 جمع‌‌آوری شده است. برای انتخاب نمونه‌های لازم از بین زنانی که جراحی زیبایی انجام داده بودند، از روش نمونه‌گیری دردسترس استفاده شد. این زنان برای انجام یا دریافت مراقبت‌های مرتبط با جراحی زیبایی، به کلینیک‌های زیبایی مراجعه کرده بودند. برای انتخاب نمونه‌ها از زنان بدون انجام جراحی زیبایی نیز از روش نمونه‌گیری دردسترس استفاده شد. ابزارهای اندازه‌گیری عبارت بودند از: چک‌لیست ویژگی‌های اجتماعی - جمعیت‌شناختی و پرسش‌نامه‌‎های محقق‌ساختۀ سرمایۀفرهنگی. نتایج این مطالعه نشان می‌دهند تفاوت معناداری بین سطح سرمایۀ فرهنگی کل و مؤلفه‌های آن یعنی سرمایۀ فرهنگی تجسم‌یافته، عینیت‌یافته و نهادینه‌شده وجود دارد. همچنین نارسایی در مؤلفه‌‌های سرمایه‌‌های فرهنگی، یکی از عوامل عمده در گرایش زنان به انجام جراحی‌‌های زیباشناختی است؛ بنابراین، لازم است در برنامه‌‌های مداخله‌‌ای برای تعدیل و اصلاح تمایل و رفتار بیمارگونۀ زنان نسبت به جراحی‌‌های زیبایی، به ارتقای سرمایه‌‌های فرهنگی توجه شود.

کد مقاله 31644
تعداد بازدید 207

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397