عنوان
|
مقایسه سرمایه فرهنگی بین دو گروه زنان با سابقه عملهای جراحی زیبایی و بدون انجام جراحی زیبایی در شهر رشت |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
کبری حاجی ابول لو - هدی حلاجزاده - ابراهیم مسعودنیا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه جامعهشناسی کاربردی (پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان سابق) - دانشگاه اصفهان - علمی پژوهشی سال 29 شماره 4 پیاپی 72 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
182-167 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سرمایههای فرهنگی زنان و جراحی زیبایی رشت (شهرستان) سرمایه فرهنگی زنان سرمایه فرهنگی تجسم یافته سرمایه فرهنگی عینیت یافته سرمایه فرهنگی نهادینه شده عمل زیبایی
|
چکیده
|
در سالهای اخیر پژوهشگران عرصة اجتماعی توجه زیادی به تحلیل و بررسی بدن داشتهاند و آن را بهمنزلۀ موضوع و هدفی برای پژوهشهای زیباشناسانه مطرح کردهاند. با افزایش آگاهی مردم از استاندارهای زیبایی، میل به نزدیکشدن به این استانداردها زیادتر شده است. هدف پژوهش حاضر تعیین تفاوت زنان بدون جراحی زیبایی و پس از جراحی از نظر سرمایۀ فرهنگی و مؤلفههای آن است. این مطالعه در قالب طرح پسرویدادی و بهصورت مقطعی انجام شده است. دادههای مطالعه از 383 نفر از زنان (191 نفر زنانی که جراحی زیبایی داشتهاند و 192 نفر زنانی که جراحی زیبایی انجام ندادهاند)، با سنین بالاتر از 15 ساکن شهر رشت و در ماههای مهر تا آذر 1395 جمعآوری شده است. برای انتخاب نمونههای لازم از بین زنانی که جراحی زیبایی انجام داده بودند، از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. این زنان برای انجام یا دریافت مراقبتهای مرتبط با جراحی زیبایی، به کلینیکهای زیبایی مراجعه کرده بودند. برای انتخاب نمونهها از زنان بدون انجام جراحی زیبایی نیز از روش نمونهگیری دردسترس استفاده شد. ابزارهای اندازهگیری عبارت بودند از: چکلیست ویژگیهای اجتماعی - جمعیتشناختی و پرسشنامههای محققساختۀ سرمایۀفرهنگی. نتایج این مطالعه نشان میدهند تفاوت معناداری بین سطح سرمایۀ فرهنگی کل و مؤلفههای آن یعنی سرمایۀ فرهنگی تجسمیافته، عینیتیافته و نهادینهشده وجود دارد. همچنین نارسایی در مؤلفههای سرمایههای فرهنگی، یکی از عوامل عمده در گرایش زنان به انجام جراحیهای زیباشناختی است؛ بنابراین، لازم است در برنامههای مداخلهای برای تعدیل و اصلاح تمایل و رفتار بیمارگونۀ زنان نسبت به جراحیهای زیبایی، به ارتقای سرمایههای فرهنگی توجه شود.
|