| عنوان | تحلیل سیستماتیک عوامل مؤثر بر رشد کسب و کارهای خانگی زنان |
| تعداد صفحات | 27 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه راهبرد توسعه (راهبرد یاس سابق) پیاپی 55 |
| تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
| درجه علمی | علمی - ترویجی |
| محدوده صفحات | 186-160 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | رشد کسب و کار کسب و کار خانگی کسب و کار زنان کسب و کارهای کوچک تحلیل سیستماتیک کسب و کار خانگی زنان |
| چکیده |
با وجود نقش روز افزون و اهميت كسب و كارهاي كوچك و خانگي در مشاركت اقتصادي و اجتماعي در جوامع توسعه يافته و در حال توسعه، اين مقوله مورد توجه جدي محققان قرار نگرفته است و ابعاد رشد كسب و كارهاي خانگي به ويژه براي زنان همچنان مغفول مانده است. در ايران نيز اكثر صاحبان كسب و كارهاي خانگي را زنان تشكيل مي دهند، اما تعداد كم كاركنان و شيوه سنتي اداره اين نوع از كسب و كارها نشان دهنده عدم انگيزه يا توانايي كسب و كارهاي خانگي براي رشد است. از طرفي نخستين گام براي تدوين و اجراي هر سياست مرتبط با رشد كسب و كارهاي خانگي زنان در كشور، توسعه پشتوانه نظري و شناخت دقيق ابعاد موثر بر رشد اين نوع از كسب و كارها مي باشد. در همين راستا پژوهش حاضر با استفاده از رويكرد مرور سيستماتيك ادبيات به تحليل جامع مطالعات پيشين عوامل موثر بر رشد كسب و كارهاي كوچك و خانگي زنان پرداخته است. به همين منظور 54 مقاله منتشر شده در بازه بين سال هاي 2000 تا 2017 پس از چند مرحله غربال انتخاب و بررسي و نتايج در دو بخش تحليل توصيفي و تحليل تماتيك ارائه گرديد. نتايج تحليل، ضمن شناسايي عوامل موثر مربوطه و ارائه مدل، نشان دهنده خلاء نظري آشكار در مطالعات اين حوزه در منطقه خاورميانه و از جمله ايران است و لزوم توجه هرچه بيشتر محققان كشور براي شناخت نظري و تجربي كسب و كارهاي خانگي زنان در ايران را مي نماياند. |
| کد مقاله | 31642 |
| تعداد بازدید | 286 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...