عنوان | اثربخشی رابطه درمانی والد کودک (CPRT) بر افزایش پذیرش والدینی مادران و کاهش رفتارهای مخل کودکان |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (مصوب وزارت علوم) سال 9 پیاپی 36 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 184-163 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | رفتار کودکان دانشآموزان دختر کودکان دبستانی رابطه والد فرزند دانشآموزان دوره ابتدایی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک پذیرش والدین دختران مقطع ابتدایی رفتارهای مخل اهواز (شهرستان) |
چکیده |
پژوهش حاضر، با هدف تعیین اثربخشی رابطه درمانی والد-کودک (CPRT)، بر افزایش پذیرش والدینی مادران و کاهش رفتارهای مخل دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر اهواز انجام شد. طرح پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه گواه بود. جامعهی آماری شامل مادران دانشآموزان دختر 8 تا 12 ساله بودند. نمونه شامل 30 نفر بودند که صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. مادران در 10 جلسه آموزش رابطه درمانی والد-کودک بر اساس الگوی لندرث و براتون شرکت کردند. برای جمع-آوری اطلاعات از پرسشنامهی پذیرش والدینی پروتر(PPAS)، و پرسشنامهی رفتار کودک آیبرگ (ECBI) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کووایانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها نشان داد که رابطه درمانی والد-کودک منجر به افزایش پذیرش والدینی مادران و کاهش رفتارهای مخل کودکان در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه گردید. نتایج پیگیری نشان دادکه این اثرات تا یک ماه پس از اتمام جلسات رابطه درمانی والد-کودک تداوم داشت. سطح معنا داری (P < 0/05) بود. بنابراین توجه به برنامهی آموزشی رابطه درمانی والد-کودک در افزایش پذیرش والدینی و کاهش رفتارهای مخل کودکان دبستانی از اهمیت ویژهای برخوردار است. |
کد مقاله | 31629 |
تعداد بازدید | 232 |
|