عنوان | مقایسه سیمای زن در داستانهای کوتاه شاخص گلی ترقی و غزاله علیزاده |
تعداد صفحات | 22 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه بهارستان سخن (ادبيات فارسي) - معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي، واحد خوي - مصوب دانشگاه آزاد سال 14 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 258-237 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | داستان کوتاه گلی ترقی زن در داستانهای کوتاه شخصیتهای زن داستانها غزاله علیزاده سیمای زن شخصیت پردازی زن زن در داستانهای فارسی شخصیت پردازی شخصیت پردازی داستانی |
چکیده |
ظهور زنان داستان نویس در عرصۀ ادبیّات کشور به اواخر دهۀ سی برمی گردد. پس از انقلاب شرایط تازه ای برای حضور زنان ایجاد شد. این که زنان از چه می نویسند و به چه شکلی محتوای ذهن، تفکر و اندیشه شان را منتقل می کنند، انگیزه ای شد تا در این مقاله، به مقایسۀ سیمای زن در داستانهای کوتاه شاخص «گلی ترقّی » و «غزاله علیزاده» بپردازیم. هدف اصلی در این مقاله، آشنایی با داستانهای کوتاه شاخص این دو نویسنده، شخصیّت پردازی زنان و پرداختن به نوع نقش، ویژگی های زنان و به طور کّلی ، مقایسۀ شخصیّتهای زن در این داستانها است؛ بنابراین می توان گفت که هر دو نویسنده، سع دارند تا ظلم و ستم های وارد بر زنان را در جامعه امروزی به خوانندگان خود نشان دهند. اغلب زنان ترقّی شخصیّتی ایستا دارند؛ در حالی که زنان علیزاده غالبا شخصیّتی پویا دارند و دائما در حال تغییر و تحوّل اند. داستانهای ترقّی به شیوه خاطره نویسی و واقع گرایانه است و زنان داستانهای او شخصیّت واقعی هستند؛ در حالی که اغلب زنان علیزاده، تخیّلی یا اسطوره ای اند. هچنین اغلب نقش زنان در داستانهای ترقّی، زن– مادر است؛ درحالی که در داستانهای علیزاده بیشتر زن– اسطوره اند. |
کد مقاله | 31594 |
تعداد بازدید | 287 |
|