عنوان
|
مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانشآموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
جواد دریادل - نیلوفر شریفی - حدیث حیدری راد - علیرضا نبی دوست |
مشخصات نشریه
|
ماهنامه رویش روانشناسی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 1 پیاپی 22 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
198-179 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر تنظیم هیجانی اردبیل دختران مقطع راهنمایی خودکارآمدی اضطراب امتحان دانشآموزان دوره راهنمایی باورهای خودکارآمد تحمل ابهام دانشآموزان پسر راهنمایی دانشآموزان پسر اضطراب دختران اضطراب دانشآموزان اضطراب پسران
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف مقایسه باورهای خودکارآمدی، راهبردهای تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان انجام گرفت. این مطالعه به روش علی-مقایسه ای می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-1391 می باشد. آزمودنیهای پژوهش شامل 150 دانش آموز (75 دختر و 75 پسر) دارای اضطراب امتحان می باشد که به شیوه تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب و در پژوهش شرکت کردند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اضطراب امتحان، خودکارآمدی، تنظیم هیجان و تحمل ابهام استفاده شد. داده های بدست آمده نیز با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA با استفاده از نرم افزار SPSS18 تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین دو گروه از دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان تفاوت معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین دانش آموزان دختر و پسر دارای اضطراب امتحان در زمینه تنظیم هیجان و تحمل ابهام تفاوت معنی داری وجود دارد. این در حالی است که این تفاوت در خودکارآمدی معنی دار نبود. نتایج نشان میدهد تنظیم هیجان و تحمل ابهام در دانش آموزان دختر دارای اضطراب امتحان بیشتر از پسر می باشد. لذا برای پیشگیری از اضطراب امتحان میتوان راهبردهای تنظیم هیجان را به دانش آموزان دختر یاد داد و با آموزشهای لازم تحمل ابهام را در آنها افزایش داد.
|