عنوان | نقش گرایشات آندروژنی، شیوههای فرزندپروری و سبک اسنادی منفی در سازگاری معنوی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، سال 1395 |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه سلامت جامعه (دانشکده پرستاری، مامایی و پیراپزشکی رفسنجان سابق) شماره 1 پیاپی 31 |
تاریخ انتشار | بهار - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 39-30 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقشهای جنسیتی فرزندپروری آندروژنی سبکهای اسنادی سبک اسنادی مثبت سبک اسنادی منفی سازگاری معنوی سلطهگری والدین سلطهگری نگرشهای فرزندپروری سبک فرزندپروری دانشگاه علوم و تحقیقات خوزستان بیاعتنایی والدین وابستگی شدید اهواز (شهرستان) |
چکیده |
مقدمه: سازمان بهداشت جهانی معنویت را به عنوان بعد چهارم سلامت انسانی معرفی کرده است. هدف پژوهش حاضر تعیین نقش گرایشات آندروژنی، شیوههای فرزندپروری و سبک اسنادی منفی بر سازگاری معنوی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال 1395 بود. مواد و روشها: در این پژوهش مقطعی، جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، که در سال تحصیلی 1395 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدادند که 250 نفر به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. ابزارهای مطالعه پرسشنامه گرایشات آندروژنی (نقش جنسیتی بم)، پرسشنامه نگرشهای فرزندپروری، پرسشنامه سبکهای اسنادی پیترسون و سلیگمن و پرسشنامه سازگاری مذهبی- معنوی بود. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه خطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها:نتایج نشان داد بین گرایشات آندروژنی، نگرش فرزندپروری وابستگی شدید والدین، سبک اسنادی مثبت و سازگاری معنوی در دانشجویان همبستگی معنی داری وجود داشت ( 05/0 > p ). بین نگرش فرزندپروری سلطهگری والدین و بیاعتنایی والدین، سبک اسنادی منفی و سازگاری معنوی در دانشجویان رابطه معنی داری وجود نداشت. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که میتوان سازگاری معنوی در دانشجویان را به وسیله متغیرهای گرایشات آندروژنی، نگرشهای فرزندپروری سلطهگری، وابستگی شدید و بیاعتنایی و نیز سبکهای اسنادی مثبت و منفی به طور معنی داری پیشبینی نمود (002/0 = p). نتیجه گیری: احتمالا گرایشات آندروژنی، نگرشهای فرزندپروری والدین و سبکهای اسنادی نقش بسیار مهمی در سازگاری معنوی دانشجویان دارند. بنابراین لازم است که مسئولین در برنامه ریزیهای خود به این عوامل توجه لازم را داشته باشند. |
کد مقاله | 31548 |
تعداد بازدید | 233 |
|