عنوان | نگاهی جامعهشناختی به نقش تصورات قالبی جنسیتی در تبعیض شغلی علیه زنان و عوامل زمینهای مؤثر بر شکل گیری این تصورات قالبی در فرهنگ ایران |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 10 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 179-163 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تبعیض شغلی تبعیض علیه زنان ادبیات زبان تصورات قالبی جنسیتی عوامل زمینهای تبعیضات شغلی زنان و مردان دیدگاه جامعهشناسی نظام آموزشی فرهنگ ایرانی تصورات قالبی |
چکیده |
هدف این بررسی، کاوش در زمینة تأثیر تصورات قالبی جنسیتی درباره زنان در تبعیض شغلی علیه آنها با تمرکز بر جامعه ایران بوده و همچنین برخی خاستگاه ها و شرایط پدید آمدن و تقویت این تصورات قالبی مانند نظام آموزشی، ادبیات و زبان مورد توجه قرار گرفته است. این بررسی از نوع تحقیقات کیفی بوده و جمع آوری اطلاعات با روش اسنادی و با استفاده از منابع مکتوب و پژوهش های تجربی، آماری، تحلیل ها و دیدگاه های نظری در حوزه های جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی و زبان شناسی و ادبیات صورت گرفته است. نتایج و یافته های این بررسی حاکی از آن است که یکی از عوامل مهم مؤثر در تبعیض شغلی علیه زنان در بسیاری از جوامع بشری وجود تصورات قالبی جنسیتی رایج در فرهنگ عمومی آن جوامع می باشد که با نسبت دادن خصوصیاتی ویژه به جنس زن و مرد، هر یک را برای احراز برخی مشاغل و مسؤولیت ها مستعدتر، لایق تر و مناسب تر و برای احراز برخی دیگر از مسؤولیت ها نالایق تر و نامناسب تر تلقی می کنند. این تصورات قالبی جنسیتی که ساخته و پرداخته نظام آموزشی، اقتدار نهادی شدة تاریخی و اندیشه ها و تصورات جا افتاده در ادبیات کهن و حتی ساختار زبان است، با وجود اینکه رابطه زیادی با واقعیت قابلیت ها و ویژگی های عینی زنان و مردان ندارد، اما تأثیر خود را در حیات اجتماعی و اقتصادی و شغلی زنان به نحوی جدی اعمال می کند و عملاً باعث نابرابری در مشاغل و دستمزدهای زنان و مردان گردیده، اکثر زنان را از احراز مشاغلی که دارای پایگاه بالاتر و دستمزد بیشتری هستند محروم می کند. لذا یکی از راه های رفع تبعیض های شغلی علیه زنان اصلاح گفتمان ها و تصورات قالبی جنسیتی نسبت به زنان در هر جامعه بشری است که باور به چنین تصورات قالبی را در آن می بینیم. |
کد مقاله | 31546 |
تعداد بازدید | 231 |
|