عنوان | بررسی تأثیر فرایند حرفه آموزی در کاهش افسردگی در بین پسران و دختران کم توان ذهنی شهر تبریز |
تعداد صفحات | 19 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و مطالعات خانواده - مصوب دانشگاه آزاد سال 10 پیاپی 37 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1396 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 43-25 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | افسردگی افسردگی دختران معلول کم توان ذهنی تبریز کاهش افسردگی دختران تبریزی حرفه آموزی افسردگی پسران |
چکیده |
پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر فرایند حرفه آموزی در کاهش افسردگی در بین پسران و دختران کم توان ذهنی در مراکز حرفه آموزی شهر تبریز انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه حرفه آموزان مراجع به مراکز حرفهآموزی معلولین کم توان ذهنی میباشد. نمونه پژوهش 30 نفر از معلولین کم توان ذهنی دو گروه همگن (15 نفر) آزمایشی و کنترل انتخاب گردیده و با استفاده از پرسشنامه افسردگی بک در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون مورد مطالعه قرار گرفتند. در این تحقیق با توجه به ماهیت مسأله از روش شبه آزمایشی استفاده شد. پس از استخراج داده ها، برای آزمون فرضیه ها از آزمونهای آمار توصیفی و آمار استنباطی نظیر آزمون کوواریانس با استفاده از نرمافزار spss استفاده شد. با توجه به نتیجه تحقیق اختلاف معناداری میان نمرات افسردگی دختران و پسران کم توان ذهنی وجود نداشت. اما بین متغیر سن و افسردگی رابطه معناداری دیده شد، یعنی با افزایش سن، میزان افسردگی نیز افزایش می یابد. همچنین بین مصرف داروهای روانپزشکی با افسردگی، رابطه معنادار خطی و منفی وجود داشت و در نهایت فرضیه اصلی تحقیق، یعنی تأثیرگذاری آموزش حرفه آموزی بر کاهش افسردگی افراد کمتوان ذهنی، تأیید شد. |
کد مقاله | 31540 |
تعداد بازدید | 192 |
|