عنوان
|
مقایسه خودکارآمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در بین زنان و مردان دبیر |
تعداد صفحات
|
15 |
نویسنده
|
بانودخت نجفیان پور - رقیه محرمی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1396 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
175-161 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
امنیت زنان احساس امنیت خودکارآمدی شوخ طبعی دبيران زن زنان شاغل در آموزش و پرورش دبیران مرد
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر مقایسه خودکارآمدی، احساس امنیت و شوخ طبعی در زنان و مردان دبیر شاغل در آموزش و پرورش است. روش: روش توصیفی از نوع علی مقایسه ای و تعداد 200 نفر از دبیران شهر تهران با استفاده از دو روش نمونه برداری در دسترس و هدفمند با همتاسازی انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه باورهای خودکارآمدی کاپرارا و استکا (2007)، پرسشنامه امنیت روانی زارع و امین پور (1390) و مقیاس حس شوخ طبعی تورسون و پاول (1997) مورد آزمون قرار T گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس چند متغیری و آزمون استودنت استفاده شد. یافته ها: نتایج یافته ها نشان داد بین دو گروه دبیران زن و مرد در ابعاد خودکارآمدی ادراک شده تفاوت معناداری در سطح 0/05 وجود دارد. بررسی میانگین های ابعاد خودکارآمدی دو گروه نشان داد که مردان در مدیریت عاطفه منفی میانگین بالاتری کسب نموده اند و زنان در ابعاد ابراز عاطفه مثبت و خودکارامدی همدلی ادراک شده میانگین بالاتری کسب نموده اند. اما در بعد خودکارامدی اجتماعی در دو گروه، به لحاظ آماری تفاوت معنادار نبود. در مقایسه 0/ میانگین دو گروه در متغیرهای احساس امنیت و شوخ طبعی نیز تفاوت معناداری در سطح 0/05 وجود دارد و در هر دو متغیر مذکور، مردان در مقایسه با زنان نمرات بالاتری کسب نموده اند. نتیجه گیری: در مجموع یافته های این مطالعه تاکید می کنند که زنان دبیر در محیط های اموزشی هیجانات مثبت کمتری را نسبت به مردان تجربه می کنند.
|
لینک دریافت مقاله
|
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1336731
|