• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی تفاوت نسلی (مادران و دختران) در استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی (ماهواره و اینترنت) و آگاهی نسبت به هویت جنسیتی
تعداد صفحات 25
نویسنده معصومه قهرمانی - سلیمان میرزایی راجعونی - ایرج ساعی ارسی
مشخصات نشریه فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 26
تاریخ انتشار زمستان - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 157-133
زبان فارسی
کلید واژه هویت جنسیتی  اینترنت  ماهواره  وسایل ارتباط جمعی  انواع استفاده از اینترنت  میزان استفاده از اینترنت  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  قزوین (شهرستان)  وسایل ارتباط جمعی مدرن  تفاوت نسلی  نگرش مادران  دانش‌آموزان دبیرستانی  رسانه‌های جمعی  استفاده از ماهواره  دانش‌آموزان دوم دبیرستان  میزان استفاده  بهره‌مندی از وسایل ارتباط جمعی  نگرش دختران  میزان استفاده از رسانه  نوع استفاده  استفاده از رسانه  
چکیده هدف از تحقیق حاضر «بررسی تفاوت نسلی (مادران و دختران) در استفاده از رسانه های ارتباط جمعی (ماهواره و اینترنت) و آگاهی نسبت به هویت جنسیتی» در شهر قزوین است. با توجه به هدف پژوهش، محقق با پذیرش دو فرض که اولا، هویت جنسیتی بازنمایی شده زنان و دختران در رسانه ها با واقعیتهای موجود فاصله دارد و ثانیا، بر رسانه های جمعی در ایران، ترکیبی از ایدئولوژی های سرمایه داری، پدرسالاری و مذهبی حاکم هستند، بحث را صرفا به مخاطبان رسانه ها و واکنشهای آنان محدود نموده است. به منظور بررسی این مساله از «پروژه بازاندیشی» آنتونی گیدنز و «نظریه استفاده از التذاذ» مک کوایل و درباره میزان و تنوع اثرات رسانه ها از « تحلیل کاشت» جرج گربنر و در مورد تفاوت در نگرشهای دختران و مادران نسبت به آگاهی جنسیتی، نوع و میزان استفاده از رسانه ها از «نظریه تغییر در فرایند جامعه پذیری» مارشال مک لوهان کمک گرفته شده است. این تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و روش نمونه گیری خوشه ای در بین دانش آموزان دختر دبیرستانی (دوره ی دوم) و مادرانشان در شهر قزوین در سال تحصیلی 94-1393 شده است. حجم نمونه 300 نفر (150 نفر دانش آموز و 150 نفر مادران آنها) می باشد. یکی از یافته های مهم آن است که بین نوع، میزان و انگیزه استفاده از رسانه (ماهواره و اینترنت) و آگاهی نسبت به هویت جنسیتی بین دو گروه مادران و دختران تفاوت معناداری وجود دارد بدین صورت که دختران بیشتر از مادران از اینترنت و مادران بیشتر از ماهواره استفاده می کنند. یافته ها نشان میدهد 37 دقیقه) از / 0 ساعت ( 8 / 0 ساعت ( 34 دقیقه) از ماهواره و هر مادر 63 / که در یک روز هر دختر 568 ماهواره استفاده میکنند. بالعکس میزان استفاده دختران از اینترنت بیشتر از مادران است. در یک 0 ساعت / 0 ساعت ( 52 دقیقه) از اینترنت و بطور میانگین هر مادر 61 / روز بطور میانگین هر دختر 867 36/6 دقیقه) از اینترنت استفاده میکنند.


لینک دریافت مقاله


https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1336673

کد مقاله 31531
تعداد بازدید 255

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397