• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان انگیزش پیشرفت تحصیلی: نقش عوامل فردی و خانوادگی
تعداد صفحات 32
نویسنده نیره پریشانی - سهراب عبدی زرین
مشخصات نشریه فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 25
تاریخ انتشار پائیز - 1394
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 62-31
زبان فارسی
کلید واژه هوش هیجانی  پیشرفت تحصیلی  اصفهان  عوامل خانوادگی  فرزندپروری مقتدرانه  فرزندپروری مستبدانه  فرزندپروری سهل گیرانه  انگیزش تحصیلی  عوامل فردی  انگیزش پیشرفت تحصیلی  خودکارآمدی  عملکرد تحصیلی  انگیزش پیشرفت  سبک فرزندپروری  دانش‌آموزان نوجوان  
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری، هوش هیجانی و خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان بود. در این پژوهش همچنین نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با انگیزش پیشرفت تحصیلی و نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی بررسی شد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. نمونه پژوهش متشکل از 400 آزمودنی ( 200 دختر، 200 پسر) بود که بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین چهار دبیرستان ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان در ایران انتخاب شدند. رابطه بین همه عوامل به صورت مجزا با استفاده از ضریب همبستگی و نقش مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پیش بین با استفاده از تحلیل مسیر محاسبه شد. همچنین در تحلیل داده ها نرم افزار Amos18 استفاده گردید. نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی و هوش هیجانی در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نوجوان نقش مثبت معنادار (p > 0,01) داشتند، این در حالی بود که سبک های سهل گیرانه و مستبدانه نقش مستقیم معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند. نتایج اثرات کلی مدل نشان داد، خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطه بین سبک مقتدرانه را با انگیزش پیشرفت تحصیلی (p > 0,01) و همچنین رابطه بین سبک های سهل گیرانه و مستبدانه را با انگیزش پیشرفت تحصیل (p > 0,05) میانجی گری می کنند. همچنین خودکارآمدی رابطه بین هوش هیجانی را با انگیزش پیشرفت تحصیلی (p > 0,01) میانجی گری می کرد. نتایج پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان بیشتر تحت تاثیر عقاید خودکارآمدی و هوش هیجانی می باشد که مشاوران و والدین در این زمینه نقش بسزایی دارند.


لینک دریافت مقاله


https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1336659

کد مقاله 31527
تعداد بازدید 234

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397