عنوان
|
انگیزش پیشرفت تحصیلی: نقش عوامل فردی و خانوادگی |
تعداد صفحات
|
32 |
نویسنده
|
نیره پریشانی - سهراب عبدی زرین |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر - علمی پژوهشی پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1394 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
62-31 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هوش هیجانی پیشرفت تحصیلی اصفهان عوامل خانوادگی فرزندپروری مقتدرانه فرزندپروری مستبدانه فرزندپروری سهل گیرانه انگیزش تحصیلی عوامل فردی انگیزش پیشرفت تحصیلی خودکارآمدی عملکرد تحصیلی انگیزش پیشرفت سبک فرزندپروری دانشآموزان نوجوان
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای فرزندپروری، هوش هیجانی و خودکارآمدی با انگیزش پیشرفت تحصیلی نوجوانان بود. در این پژوهش همچنین نقش میانجی گری خودکارآمدی و هوش هیجانی در رابطه بین سبکهای فرزندپروری با انگیزش پیشرفت تحصیلی و نقش میانجی گری خودکارآمدی در رابطه بین هوش هیجانی و انگیزش پیشرفت تحصیلی بررسی شد. روش پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بود. نمونه پژوهش متشکل از 400 آزمودنی ( 200 دختر، 200 پسر) بود که بر اساس جدول مورگان و به روش تصادفی خوشه ای چند مرحله ای از بین چهار دبیرستان ناحیه 5 آموزش و پرورش شهر اصفهان در ایران انتخاب شدند. رابطه بین همه عوامل به صورت مجزا با استفاده از ضریب همبستگی و نقش مستقیم و غیر مستقیم متغیرهای پیش بین با استفاده از تحلیل مسیر محاسبه شد. همچنین در تحلیل داده ها نرم افزار Amos18 استفاده گردید. نتایج نشان داد که سبک فرزندپروری مقتدرانه، خودکارآمدی و هوش هیجانی در انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نوجوان نقش مثبت معنادار (p > 0,01) داشتند، این در حالی بود که سبک های سهل گیرانه و مستبدانه نقش مستقیم معناداری در انگیزش پیشرفت تحصیلی نداشتند. نتایج اثرات کلی مدل نشان داد، خودکارآمدی و هوش هیجانی رابطه بین سبک مقتدرانه را با انگیزش پیشرفت تحصیلی (p > 0,01) و همچنین رابطه بین سبک های سهل گیرانه و مستبدانه را با انگیزش پیشرفت تحصیل (p > 0,05) میانجی گری می کنند. همچنین خودکارآمدی رابطه بین هوش هیجانی را با انگیزش پیشرفت تحصیلی (p > 0,01) میانجی گری می کرد. نتایج پژوهش نشان داد عملکرد تحصیلی نوجوانان بیشتر تحت تاثیر عقاید خودکارآمدی و هوش هیجانی می باشد که مشاوران و والدین در این زمینه نقش بسزایی دارند.
|
لینک دریافت مقاله
|
https://www.noormags.ir/view/fa/articlepage/1336659
|