عنوان | اثربخشی آموزش شادکامی بر کاهش استرس و رفتارهای خودآسیبرسان دختران مقطع متوسطه اول (مورد مطالعه: شهر کاشمر) |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پليس زن - مجتمع آموزشی زنان پلیس سال 12 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 38-22 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فشار روانی خودکشی دختران نوجوان خودکشی دختران اقدام به خودکشی دانشآموزان دختر استرس شادکامی دانشآموزان دختر دبیرستانی دختر سال اول دبیرستان کاشمر (شهرستان) رفتارهای خودآسیبی آموزش شادمانی دانشآموزان نوجوان دوره اول متوسطه خودآسیبرسانی |
چکیده |
زمینه و هدف: خودآسیب رسانی و اقدام به خودکشی از جمله مشکلات روانی اجتماعی هستند که در دوره نوجوانی شیوع بالایی دارند. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش شادکامی بر کاهش استرس و رفتارهای خودآسیب رسان دختران مقطع متوسطه اول در شهر کاشمر بود. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه اجرا، شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری، دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان کاشمر در سال 1395-96 بودند که رفتارهای خودآسیب رسان داشته اند. دادهها با کمک پرسشنامه خودآسیب رسانی کلونسکی و گلن (آلفای کرونباخ 84/0) و پرسشنامه استرس و فشار روانی داس (آلفای کرونباخ 72/0) از دو گروه 20 نفری آزمون و کنترل جمع آوری شدند. در این مطالعه، گروه آزمایش 10 جلسه آموزش شادکامی دریافت نمود و در پایان هر دو گروه به پرسشنامه ها پاسخ دادند. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها و نتایج: پژوهش نشان داد آموزش شادکامی بر کاهش استرس و رفتارهای خود آسیب رسان دختران تاثیر معنادار دارد. بنابراین، اجرای صحیح آموزش شادی، میتواند به عنوان یک رویکرد درمانی برای کاهش استرس و رفتارهای خود آسیب رسان در نوجوانان دختر مورد توجه قرار گیرد. |
کد مقاله | 31514 |
تعداد بازدید | 248 |
|