عنوان | کارآفرین یا تولیدکننده؟ سنتهای مردسالارانه، هویتهای جنسیتی و ماندگاری کسب و کار تأملی بر فعالیت زنان در بخش کشاورزی نواحی روستایی دوردست مطالعه موردی: دهستان جیرستان، شهرستان شیروان |
تعداد صفحات | 20 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جغرافیا و توسعه - دانشگاه سیستان و بلوچستان با همکاری انجمن جغرافیای ایران - علمی پژوهشی سال 16 پیاپی 52 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 42-23 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | هویت زنان شاغل زنان روستایی فعالیتهای زنان روستایی فعالیتهای زنان هویت جنسیتی زنان کشاورز زنان کارآفرین هویت زنان کارآفرینی زنان کشاورزی زنان روستایی مناطق روستایی اشتغال زنان روستایی کارآفرین کارآفرینی روستایی شیروان (شهرستان) بخش کشاورزی جیرستان (دهستان) تولیدکننده |
چکیده |
در پژوهش حاضر، به شناسایی هویت زنان شاغل در بخش کشاورزی -با محتوای در برابر و یا سازش با آموزههای پساتولیدگرایی و ابتکارات کارآفرینانه درجهت تولید محصولات کیفیتدار و سالم و منطبق با اصول زیست محیطی- بهمنظور تصور از خود بهعنوان کارآفرین و یا تولیدکننده پرداخته شده است. مطالعات میدانی در 17 سکونتگاه روستایی دهستان جیرستان از توابع بخش سرحد شهرستان شیروان (کوهستانی و دوردست با سبقه عشایری) انجام گرفته و روستابودگیهای جنسیتی متفاوتی را در خود جای داده است که زنان در روستا عهدهدار مسئولیت مدیریت کشاورزی و مردان در شهر (به امید یافتن شرایط کاری و درآمدی بهتر) حضور داشته و دخالتی در امور این بخش ندارند. هویتهای کشاورزی از طریق روش تحلیل کیفی با رویکرد تحلیل محتوا و مصاحبه با 57 نفر از زنان جیرستانی که حضور تماموقت در مزرعه داشتند، استخراج شده است. تحلیل تجربیات زنان جیرستانی در کشاورزی منجر به شناسایی 478 کد اولیه، 19 زیر طبقه و 4 طبقۀ اصلی و 1 درونمایه شد. نتایج بهدست آمده نشانداد که زنان جیرستانی خود را تولیدکننده میدانند و کارآفرینی و کارآفرینبودن را تجربه نمیکنند؛ بدین شرح که با تمرکز بر کشاورزی فعلی و تولید محصولات غیرمتعارف (و نه محصولات ارگانیک و سالم و طبیعی)، هم میتوان به ابتکارات جدید کارآفرینانه دست یافت و نیازی به اضافهکردن فعالیت به مزرعه و بهنوعی تنوعسازی نیست. استدلال نگارنده بر این است که چنین گزینههای جایگزینی از سوی زنان روستایی، به اشتباه در کارهای پژوهشی بهمنزلۀ «کالاییکردن سنتهای محلی» یعنی گرایش به ابتکارات نوین کارآفرینی شناخته میشود؛ درحالیکه دغدغۀ روستاییان دربارۀ عملینشدن و دوری از «علایق اقتصادی و منافع اجتماعی خود» میباشد که بیانی از وظایف کاری پیشین و آگاهی از سنت است (مکانیسم قدرت و مقاومت محلی). |
کد مقاله | 31494 |
تعداد بازدید | 223 |
|