عنوان
|
شناسایی و سطحبندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر مدلسازی ساختاری تفسیری |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
میمنت عابدینی بلترک - سیروس منصوری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان سابق) شماره 3 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
414-397 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
موانع مدیریت زنان مدیریت زنان موانع ارتقا مدیریت زن در اجتماع موانع حضور زنان در پستهای مدیریتی مدلسازی ساختاری تفسیری عدم ارتقای زنان آموزش و پرورش ایران پیشرفت مدیریتی زنان نگرش به مدیریت زنان موانع توسعه زنان
|
چکیده
|
هدف پژوهش حاضر شناسایی و سطح بندی موانع ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش است. روش پژوهش، مطالعة موردی است و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تکنیک مدلسازی ساختاری تفسیری برای سطح بندی موانع و دسته بندی آنها استفاده شد. جامعة آماری پژوهش را اعضای هیئتعلمی دانشگاه ها تشکیل میدهند که از بین آنها 13 نفر بهعنوان نمونة پژوهش به شیوة هدفمند انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامة خودتعاملی محقق ساخته بود. به منظور سنجش و ارزیابی روایی پرسشنامه از ملاک روایی محتوایی استفاده شد. بدین صورت که پرسشنامه در ابتدا از سوی متخصصان حوزة زنان بررسی و پس از اصلاحات عوامل نهایی تدوین شد. نتایج پژوهش نشان داد که 10 عامل بهعنوان موانع نهایی مؤثر بر عدم ارتقای مدیریتی زنان در نظام آموزش و پرورش به حساب می آیند. همچنین، تحلیل حاصل از دادهها به سطح بندی مدل به 8 سطح منجر شد. سطح هشتم مدل شامل هنجارهای مبتنی بر سنتگراییاند. سطح هفتم شامل غلبة فرهنگ مردسالاری و نگرش کلیشه ای به مدیریت زنان است. تبعیض های جنسیتی نانوشته بهعنوان سطح ششم مدل به حساب می آید. عاملهای نپذیرفتن مدیریت زنان از سوی کارکنان و همچنین ناتوانی زنان در برخورد قهرآمیز و ریسک ناپذیری مشترکاً بهمنزلة سطح پنجم مدل به حساب می آیند. نداشتن خودباوری و اعتماد به نفس زنان بهمنزلة سطح چهارم مدل و تعارض شغلی با وظایف خانوادگی نیز بهمنزلة سطح سوم مدل بهدست آمد. همچنین، عاملهای نپذیرفتن مسئولیت مدیریتی از سوی زنان بهمنزلة سطح دوم و عدم شایسته گزینی بهمنزلة سطح اول است.
|