عنوان
|
بررسی نقش مهارتهای اجتماعی و جو خانواده در حل مسأله اجتماعی: نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی |
تعداد صفحات
|
34 |
نویسنده
|
محبوبه البرزی - عبدالرحمن انباری - فریبا خوشبخت |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناسي تربيتي - دانشگاه سیستان و بلوچستان - با همکاری انجمن ایرانی - علمی پژوهشی پیاپی 31 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
34-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
حل مسئله جو عاطفی خانواده مسئله اجتماعی مهارتهای اجتماعی حل مسئله اجتماعی جو خانواده انعطافپذیری شناختی جو عاطفی
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهگری انعطافپذیری شناختی در حل مسألۀ اجتماعی با رویکرد به متغیّرهای مهارتهای اجتماعی و جوّ عاطفی خانواده انجام شد. بدین منظور 200 نفر (شامل 100 پسر و 100 دختر) از دانشآموزان کلاس ششم ابتدایی شهر شیراز با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از مقیاس جوّ عاطفی خانواده (هیلبرن، 1964)، مقیاس سنجش مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983)، پرسشنامۀ حل مسألۀ اجتماعی (دیزوریلا، نزو، میدو-الیورس، 2002) و پرسشنامۀ انعطافپذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) استفاده شد. دادهها با استفاده از شیوۀ آماری تحلیل مسیر، با نرمافزار AMOS مورد تحلیل قرار گرفت و شاخصهای برازش مدل استخراج شد. نتایج پژوهش حاضر نشان از برازش مطلوب مدل داشت و درنتیجه مدل مورد پژوهش تأیید شد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که متغیّر مهارتهای اجتماعی پیشبینیکنندۀ مثبت و معنادار حل مسألۀ اجتماعی است. همچنین متغیّرهای مهارتهای اجتماعی و جوّ عاطفی خانواده، پیشبینیکنندۀ مثبت و معنادار انعطافپذیری شناختی هستند. از طرف دیگر، انعطافپذیری شناختی نیز حل مسألۀ اجتماعی را پیشبینی میکند، اما بین جوّ عاطفی خانواده و حل مسألۀ اجتماعی، ارتباط معناداری مشاهده نشد؛ ولی نقش واسطهگری انعطافپذیری شناختی بین مهارتهای اجتماعی، و جوّ عاطفی خانواده با حل مسألۀ اجتماعی تأیید شد.
|