عنوان
|
پیش بینی فراهیجان بر اساس جو مدرسه، ارزشهای وابسته به تحصیل و عملکرد خانواده در دانشآموزان متوسطه |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
ایمان پارسایی - اسماعیل سعدیپور (بیابانگرد) - فریبرز درتاج - حسن اسدزاده دهرائی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روشها و مدلهای روانشناختی (مصوب دانشگاه آزاد) سال 9 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
14-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
عملکرد خانواده دانشآموزان دبیرستانی جو مدرسه فراهیجان ارزشهای وابسته به تحصیل
|
چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر پیش بینی فراهیجان بر اساس جو مدرسه، ارزش های وابسته به تحصیل و عملکرد خانواده در دانش آموزان متوسطه بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پایه اول و سوم مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1396-1395 بود. نمونه آماری 380 نفر (190 دختر و 190 پسر) از این افراد بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله انتخاب و به پرسشنامه و به پرسشنامه های جو مدرسه، سنجش عملکرد خانواده، ارزش های وابسته به تحصیل و فراهیجان پاسخ دادند. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معنیداری بین جو مدرسه و ارزش های وابسته به تحصیل با فراهیجان وجود دارد اما بین نمره کلی عملکرد خانواده با فراهیجان رابطه معناداری مشاهده نشد. نتایج نشان داد که از بین ابعاد جو مدرسه، بعد ارتباط مثبت معلم و دانش آموز و حمایت عاطفی، از بین ابعاد ارزش های وابسته به تحصیل، بعد ارزش های فردی و ارزش های اجتماعی و از بین ابعاد عملکرد خانواده، بعد حل مشکل و همراهی می تواند به طور مثبت و معناداری فراهیجان را پیشبینی کند. بر اساس نتایج می توان نتیجه گیری کرد که جو مدرسه، ارزش های وابسته به تحصیل و عملکرد خانواده قادر به پیش بینی فراهیجان می باشند. بر اساس نتایج می توان نتیجه گیری کرد که جو مدرسه، ارزش های وابسته به تحصیل و عملکرد خانواده قادر به پیش بینی فراهیجان می باشند.
|