عنوان | نقد و بررسی کتاب درسی دانش خانواده و جمعیت (ویراست دوم) |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات معرفتی در دانشگاه اسلامی (دانشگاه اسلامی سابق) سال 22 شماره 3 پیاپی 76 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 360-337 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جمعیت نقد کتاب کتابهای درسی دانش خانواده درس دانش خانواده و جمعیت کتاب دانش خانواده و جمعیت (ویراست دوم) |
چکیده |
هدف: این تحقیق، با هدف نقد و بررسی کتاب درسی دانش خانواده و جمعیت (ویراست دوم) انجام شد و نتایج آن میتواند در بازنگری کتاب استفاده شود. روش: تحقیق حاضر از نوع کاربردی- توسعهای است و با روش توصیفی- تحلیلی (تحلیل اسنادی) انجام شده است. یافتهها: بررسی امتیازها و کاستیهای کتاب مذکور، با توجه به ابعاد شکلی و ساختاری و محتوایی، نشان داد کتاب از نظر ویژگیهای ظاهری و ساختاری، نقاط قوّت زیادی دارد. از نظر نگارشی، ساختار دستوری آن قابل قبول؛ اما از نظر روان و رسا بودن متن و طرز بیان، نیازمند تجدید نظر است. کتاب حاوی اطلاعات جامع، دقیق و جزیی در زمینۀ دانش خانواده و جمعیت بوده و با رویکرد سنّتی به آموزش تألیف شده است. کتاب با استفاده از الگوهای آموزشی مشخص طراحی نشده است و امکان تدریس کامل آن در یک ترم وجود ندارد. نتیجهگیری: ویژگیهای کتاب درسی، از جمله: ارزشمندی، سازمان مطلوب داشتن، انسجام، فعال بودن، زیبایی، حجم مناسب محتوا، انعطاف و نگارش مناسب، ایجاب میکند برای تولید آن، متخصصان رشتههای مختلف با یکدیگر همکاری کنند. در پایان پیشنهادهایی برای اصلاح کاستیهای موجود ارائه شده است. |
کد مقاله | 31468 |
تعداد بازدید | 253 |
|