عنوان | بررسی نقش جنسیت در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی در بین دانشگاهیان دانشگاه مازندران |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه پژوهشنامه مديريت ورزشي و رفتار حركتي - دانشگاه مازندران سال 14 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار | بهار و تابستان - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 188-177 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت رنگ ترجیح رنگ مردان ورزشکار زنان ورزشکار پوشاک ورزشی لباس ورزشی دانشگاه مازندران |
چکیده |
مقدمه و هدف: با توجه به این که رنگ جزو اولین مؤلفهها در انتخاب محصول است و دغدغه بسیاری از بازاریابان نیز شناخت عوامل مؤثر بر انتخاب رنگ است، از این رو هدف تحقیق حاضر بررسی نقش جنسیت در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی است. روششناسی: این پژوهش به روش پیمایشی انجام گردیده، از لحاظ هدف کاربردی میباشد و شیوه جمعآوری دادهها بهصورت الکترونیکی، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بوده است. این پرسشنامه در قالب یک سایت و توسط ایمیل، آدرس سایت برای نمونه آماری ارسال شد. جامعه آماری این تحقیق دانشگاهیان دانشگاه مازندران بودند که دارای پست الکترونیک بودند. بر اساس جدول مورگان 375 نفر به عنوان نمونه آماری تحقیق در نظر گرفته شدند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بود. ابتدا چند سؤال به منظور سنجش ویژگیهای دموگرافیک مطرح شده و به منظور بررسی ترجیحات رنگ برای پوشاک ورزشی شامل کفش، تیشرت، سوشرت، شلوار، کاور، حوله، کوله پشتی، شورت، کلاه، جوراب، کولهپشتی سبک، برای هرکدام یک عکس با 10 رنگ سفید، سیاه، خاکستری، قهوهای (بخش رنگهای خنثی)، سبز، آبی، بنفش (بخش رنگهای سرد)، قرمز، زرد و نارنجی (بخش رنگهای گرم) قرار داده شد. دادههای با روش رگرسیون لجستیک چندجملهای تحلیل شده است. یافتهها: نتایج نشان داد که جنسیت در انتخاب رنگ پوشاک ورزشی در سطح 05/0 نقش معنی داری را بازی میکند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دست آمده میتوان عنوان کرد که زنان تمایل به انتخاب رنگهای گرم و مردان تمایل به انتخاب رنگهای سرد و خنثی در پوشاک ورزشی خود دارند. از این رو تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک ورزشی باید از نسبت جنسیت جامعه هدف خود برای فروش آگاهی کامل داشته و بر اساس آن به تولید پوشاک با رنگهای مختلف بپردازند. |
کد مقاله | 31462 |
تعداد بازدید | 193 |
|