عنوان
|
طراحی و بررسی اثربخشی برنامه آموزشی خانواده محور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش |
تعداد صفحات
|
14 |
نویسنده
|
مرجان علیزاده - خدیجه ابوالمعالی الحسینی - علی اکبر ارجمندنیا |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه توانمندسازی کودکان استثنایی (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 2 پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1397 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
88-75 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
رضایت زناشویی زوجین فرزندان تیزهوش کودکان تیزهوش سلامت عمومی سلامت مادر تیزهوش سلامت عمومی مادر تیزهوشی سلامت روانی والدین کودکان تیزهوش برنامههای آموزشی دختران تیزهوش برنامه آموزشی خانواده محور
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف طراحی و بررسی اثربخشی برنامۀ آموزشی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش انجام شد. پژوهش حاضر، یک مطالعۀ شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری این پژوهش را مادران دختران تیزهوش تشکیل دادند. برای انتخاب آزمودنیها از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای استفاده شد، به طوری که در این پژوهش 30 نفر از مادران دختران تیزهوش شرکت کردند. آزمودنیها به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری تقسیم شدند و در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. به گروه آزمایش، برنامۀ آموزشی خانوادهمحور در 12 جلسۀ 90 دقیقهای آموزش داده شد، ولی به گروه کنترل این نوع آموزش ارائه نشد. ابزارهای پژوهش مقیاس رضامندی زوجیت افروز (1389) و پرسشنامۀ سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. دادهها با آزمون آماری تحلیل واریانس مختلط تحلیل شد. نتایج نشان داد که در پسآزمون، میانگین نمرات سلامت روان و خردهمقیاسهای آن (علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، کارکرد اجتماعی، علائم افسردگی) در گروه آزمایش به طور معناداری کمتر از گروه کنترل و میانگین نمرات رضامندی زوجیت گروه آزمایش بهطور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود ( 0001/0 P ). برنامۀ آموزشی خانوادهمحور باعث بهبود رضامندی زوجیت و سلامت روان مادران دختران تیزهوش شد. بنابراین، توجه به متغیرهایی از جمله رضامندی زوجیت و سلامت روان ضروری است و برنامهریزی برای ارائه برنامۀ آموزشی خانوادهمحور به این گروه از افراد اهمیت ویژهای دارد.
|