عنوان | برساختهای اجتماعی زنان از زنانگی ریزوماتیک در بستر مراکز ورزشی، آرایشی و زیبایی |
تعداد صفحات | 32 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 9 شماره 3 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 116-85 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جنسیت زنانگی برساختگرایی اجتماعی- فرهنگی باشگاههای ورزشی فضای زنانه رویکرد برساختگرایانه برساخت اجتماعی ریزوم دلالت مراکز آرایشی کلینیکهای زیبایی |
چکیده |
مفهوم زنانگی به مثابه سازه ای اجتماعی که در زمانهای مختلف مدلول های متعددی داشته، به دنبالِ «شدنهای» مختلف است که یکی از بسترهای مهم آن مراکز ورزشی، آرایشی و کلینیکهای زیبایی است. بدین منظور شناسایی دلالتهای زنانگی هدف پژوهش حاضر است و محققان برای رسیدن به این هدف به سراغ مشتریان کلینیکهای زیبایی، باشگاههای ورزشی، آرایشگاهها و مراکز بهداشتی رفتند و با در نظرگرفتن معیار اشباع نظری با 50 نفر از زنان و دختران، مصاحبه نیمساختیافته به عمل آمد. اطلاعات حاصلشده با استفاده از نرمافزار انویوو 11 و نیز با استفاده از نظریه دادهبنیاد (رویکرد کدگذاری استراوس) مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب مدل پارادایمی ارائه شد. در این پژوهش، هژمونی فرهنگی غرب و صنعت فرهنگ در قالب شرایط علّی، هویت بریکولاژ و تسهیلشدن جراحیها و اعمال زیبایی بهعنوان شرایط مداخلهگر کشف شد. همچنین چالش زیبایی و نمایش جنسی بهعنوان شرایط زمینهای در نظر گرفته شد. فانتزیهای زیبایی و جنسی و آبژگی جنسی، خودپنداره و افزایش ولع جنسی نیز بهترتیب بهعنوان استراتژیها و پیامدهای زنانگی یافته شد. در نهایت نیز مفهوم زنانگی ریزوماتیک بهعنوان هسته مرکزی استخراج شد. توجه به مفهوم مذکور دلالتهای زنانگی را بهخوبی تصویر میکشد. |
کد مقاله | 31364 |
تعداد بازدید | 176 |
|