عنوان | رویکردی بر نهادینهسازی حیا و اخلاق عمومی در پرتو نظریه کمال گرایی کیفری |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهشنامه زنان (مصوب وزارت علوم) سال 9 شماره 3 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1397 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 114-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | حیاء کمال گرایی فضایل اخلاقی نهادینه سازی حقوق جزا اخلاق عمومی کمال گرایی کیفری |
چکیده |
بر اساس نظریه کمالگرایی شهروندان به گذران یک زندگی ارزشمند علاقه مندند و نوعا برای افراد اجتماع برخورداری از زندگی مطلوب اهمیت دارد. از سویی موجودیت حکومت برای کمک به اشخاص جهت تعقیب علایقشان و بهرمندی از زندگی فضیلت مندانه است؛ لذا طبیعی به نظر میرسد همانگونه که حکومت در خصوص مسائلی چون نظم، امنیت، بهداشت و برقراری عدالت و حمایت از حقوق افراد، مردمانش را یاری میکند، برای تحقق زندگی مطلوب نیز یاریگر آنان باشد. مسئله مهم در ارتباط با حوزه اعمال قدرت و احتمال تحدید حقوق و آزادی شهروندان، هنگامی رخ مینماید، که دولت ها جهت بسط اخلاقیات و ارزشهای دینی، متمسک به حقوق کیفری و تحمیل مجازات میشوند. در دامنه جرائم تعزیری کشورمان، نمونه هایی از این نحو سلوک در حوزه نهادینه سازی حجاب شرعی بانوان، حیا و عفت عمومی قابل مشاهده است. این در حالیست که در مسیر رشد فضائل و الزام به ارزشهای اخلاقی، «توجه» به سطوح مختلف عناصر و شرایط احکام، و نیز محدودیتهای حاکم بر حدود الهی، تشویق به ورع و پرهیزگاری و توجه به داشتن نیت خداپسندانه در انجام اعمال خیر، میرساند که برخی از سطوح حفظ نفس و رشد و آن در حوزه اخلاقیات، بر پایه آموزش، تعلیم و تمرین و تـذکر و نصیحت، و نهادینه شدن درونی التزام به اخلاقیات و فضائل انسانی، بر وجه استمرار و استقرار است، و واضحا «مداخله کیفری دولت در این امور»، به عبارتی فضیلت گرایی کیفری، ناکارآمد و نافی ارزش های معنوی تحصیل شده است. مع الوصف نتیجه اصلی در پژوهش حاضر که به روش توصیفی-تحلیلی نگاشته شده، آن است که توجه به امور فوق میتواند، منجر به پیشگیری از فربه تر شدن مدل جرم انگاری در نظام حقوقی اسلامی گردد؛ و این مدل را با رویکـردی متفاوت، معقول، دارای پذیرش اجتماعی و جامعه پذیری مطلوب، و نزدیکتر به بعد رحمانی آن، معرفـی نماید. |
کد مقاله | 31350 |
تعداد بازدید | 278 |
|